תופעות לוואי MRI – מה לגבי חומר הניגוד?

אחת הבדיקות המתקדמות והחשובות בתחום הרפואה בכלל והרדיולוגיה בפרט היא בדיקת MRI, או בשמה בעברית, בדיקת תהודה מגנטית. מדובר על בדיקה לא פולשנית שאינה כרוכה בכאבים ומתבצעת באופן חיצוני לחלוטין. בדיקת MRI עושה שימוש במכשיר ייחודי וחדשני אשר סורק אזור מסוים בגוף שלנו, ובכך יכול להציג תמונות של איברים בפנים הגוף. התמונות אשר מתקבלות בבדיקה הן מדויקות ובפריסות עם רזולוציה גבוהה. הן מאפשרות לרופא ולרדיולוג המומחה לראות מה מצב האיברים הפנימיים בגופנו, לבצע את האבחון הנכון ביותר ולהעניק לנו את הטיפול המיטבי. כמו בכל טיפול, תופעות לוואי MRI עשויות גם הן להתרחש והדבר קורה בעיקר כאשר יש צורך בהזרקת חומר ניגוד לשם ביצוע הבדיקה.

במאמר זה נדבר על תופעות לוואי MRI – איך זה קורה ולמה אפשר לצפות.

מהי בדיקת MRI ומתי יש בה צורך?

בדיקת MRI היא סריקה מדויקת וממוקדת של האיברים הפנימיים בגוף. היא מאפשרת קבלת תמונות תלת ממדיות באיכות גבוהה אשר יכולות להציג מבנים פנימיים ולסייע לרופא ולרדיולוג המומחה לבצע אבחון מדויק של מצבים שונים. בשביל שבדיקת MRI תתבצע בצורה נכונה ויתקבלו התמונות המפורטות והמדויקות ביותר, פעמים רבות יעלה הצורך בשימוש בחומר ניגוד. חומר ייחודי זה מוזרק באופן ורידי ישירות אל תוך מחזור הדם ומאפשר להציג את האיברים הפנימיים והמבנים השונים בבירור.

מהו חומר הניגוד בבדיקת MRI?

כאשר מבצעים את בדיקת ה-MRI יחד עם חומר ניגוד, קל יותר לראות ממצאים שונים כמו דלקות, גידולים, אספקת דם, ועוד. הדבר נכון בייחוד כאשר יש צורך בביצוע בדיקת MRI עבור מעקב אחר התפתחות של מחלה מסוימת. במקרים אלו עולה הצורך בסריקה אשר מסוגלת לייצר תמונות חדות וברורות במיוחד. חומר הניגוד בו נעשה שימוש בבדיקת MRI נקרא גדוליניום. הוא מוזרק לגוף במהלך הסריקה במטרה לראות את המבנים הפנימיים באופן מיטבי. הגדוליניום לא חודר לתוך כל הרקמות במידה שווה. ישנן רקמות שונות אשר קולטות אותו טוב יותר וכאלו שפחות. החומר מצטבר יותר בתוך כלי דם בעלי גידולים ובכך מאפשר להבדיל בין גידול, שנראה בהיר יותר, לבין האזור הבצקתי שסביבו, שנראה כהה יותר. בתמונת ההדמיה שמתקבלת, הנגעים המודגשים בצבע בוהק וכך הרופא המטפל והרדיולוג המומחה יכולים לבצע את האבחון המדויק והנכון ביותר עבור כל מטופל ומטופלת אשר עוברים את הבדיקה.

אילו תופעות לוואי יכולות להיות מחומר הניגוד ב- MRI ?

חומר הניגוד גדוליניום עלול להגיע עם כמה תופעות לוואי MRI שכדאי להכיר. התופעות השכיחות ביותר כוללות בדרך כלל כאבי ראש, בחילות, הקאות וסחרחורות. כל אלו מופיעות באחוז מאוד קטן של הנבדקים אשר עוברים את הסריקה עם חומר הניגוד. כמו כן, כן התופעות חולפות זמן קצר לאחר ההזרקה. חלק מהמטופלים מדווחים על תחושה של קור ביד בזמן ההזרקה, אך המצב אינו מלווה במשמעות רפואית. במקרים נדירים, עשויה להיווצר תגובה אלרגיה לחומר הניגוד, המתבטאת בגרד ופריחה מקומית. נכון לשנת 2023, לא קיימות עדויות לכך שחומר הניגוד עלול לגרום לסיכונים כלשהם. בנוסף לכך, כדאי לדעת כי שימוש בחומר הניגוד במהלך בדיקת MRI לא יתאים עבור אנשים בעלי בעיות חמורות בתפקודי הכליות, שכן החומר יוצא מהגוף בעיקר לאחר שעובר דרכן.

אולי יעניין אותך גם:

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)