בדיקת MRI של עמוד השדרה

בדיקת MRI של עמוד השדרה

בדיקת MRI של עמוד השדרה מתבצעת על מנת לאתר פגיעות בחוט השדרה, זיהומים או גידולים בחוליות, מומים מולדים – ובעיקר כדי לאבחן פריצת דיסק ולתכנן את הטיפול בבעיה נפוצה זו.
על פי המלצות הרופאים, מתבצעות בדיקות MRI של עמוד השדרה גם לאבחון מצבם של איברים אחרים, ובהם הלב, הכבד ועוד.
בדיקת MRI יקרה יותר מבדיקות אחרות (CT וכו’), אולם היותה הבדיקה הבטוחה ביותר (ללא כל קרינה), והעובדה כי האינפורמציה המדויקת שהיא מספקת מצילה במקרים רבים חיים, הופכות את הבדיקה להכרחית ומבוקשת.

חוות דעת שנייה בדיקות CT ו-MRI

MRI עמוד שדרה – בדיקת עמוד שדרה
במכשירי הCT- וה-MRI מבוצעות בדיקות עמוד שדרה שונות.

קיימות התוויות שונות (אינדיקציות) לבדיקותCT ולבדיקותMRI . מכשיר ה-CT משתמש בקרינה, לכן לא מומלץ לביצוע במקרה של אבחון בילדים או בנשים הרות. ההתוויות לביצוע CT הן במקרים של חבלה לגב, כי קרינה הרנטגן בה משתמשים בבדיקת CT רגישה לגילוי שברים, אך גם בברור של כאבי גב או צוואר.

בדיקת הMRI- רגישה יותר לגילוי של בלטי דיסק, במיוחד בבדיקת הצוואר, ורגישה גם יותר בגילוי בעיות במח העצם, למשל בגידולים.

בפניה לשרות באתר, אשתדל להתאים את הבדיקה הנכונה למצב הרפואי, אם הפניה תעשה עוד לפני ביצוע הבדיקה.

פריצת דיסק והצורך ב-MRI עמוד שדרה
שמונה או תשעה מכל עשרה בני אדם יסבלו בשלב זה או אחר של חייהם מכאבי גב. אחת הסיבות הנפוצות להיווצרותם של כאבי גב עזים ומגבילים היא פריצת דיסק, וכדי לאבחן אותה בצורה המיטבית הבדיקה המתאימה ביותר היא MRI עמוד שדרה.

התמונה המלאה שמספקת בדיקת MRI עמוד שדרה, בתוספת פענוח מדויק ומקצועי, מבטיחים כי הרופא המטפל (וכמובן גם המטופל) יידעו בדיוק מה מצב הגב, האם אירעה פריצת דיסק ואם כן היכן – ובזכות הידע הנרחב והמפורט יתאפשר גם טיפול אפקטיבי במיוחד כדי להקל על הכאבים ולהחזיר את האדם לשגרה בהקדם האפשרי.

מבנה עמוד השדרה

עמוד השדרה, שבאופן טבעי עומד במוקד בדיקת MRI עמוד שדרה, מורכב מארבעה אזורים: עמוד השדרה הצווארי שבו 7 חוליות שתפקידן להחזיק את הראש, עמוד השדרה החזי שבו 12 חוליות המחוברות לצלעות, עמוד השדרה המותני שבו חמש חוליות שתפקידן חשוב במיוחד – לשאת את כל פלג גופנו העליון, הסקרום (שנקרא גם עצה) שבו חמש חוליות, ועצם הזנב, שריד לימים בהם גם בני האדם התהדרו בזנב.

מבט אל תוך החוליות פנימה יגלה את חוט השדרה, אחד החלקים הקריטיים במכונה המשוכללת הנקראת גוף האדם – חוט השדרה הוא המוליך של התשדורת העצבית מהמוח אל כל אברי הגוף ובחזרה.

החוליות מופרדות על ידי סחוסים שמטרתם היא בלימת זעזועים וספיגת הלחצים המופעלים על החוליות, על מנת שאלה לא ייפגעו. הסחוסים – שצורתם טבעת ועל כן הם נקראים דיסקים – בנויים כבצל, שכבות-שכבות. לחץ חזק מדי על עמוד השדרה מביא להתבקעות השכבה הפנימית של הסחוס, דבר שהאדם כלל לא ירגיש, אבל בהיעדר מנוחה והמשך הפעלת לחץ מופרז על הסחוסים (עקב הרמת משאות כבדים מדי, ישיבה ממושכת בתנוחה לא נכונה ועוד) יתבקעו עוד ועוד שכבות – כלומר האדם יחווה פריצת דיסק, ובסופו של דבר ירגיש כאב חזק, וייתכן כי גם ימצא עצמו מבצע בדיקת MRI עמוד שדרה לזיהוי מדויק של אותה פריצה.

הסוגים השונים של פריצת דיסק

המקום ה”פופולארי” ביותר לפריצות דיסק הוא בין L5 ל- S1, כלומר בין החוליה התחתונה בעמוד השדרה המותני לבין החוליה העליונה של הסקרום. כ-45% ממקרי פריצות הדיסק מתרחשים בנקודה זו, ומתאפיינים בכאבים באזורים שונים ברגל (החלק האחורי של השוק, הזרת ומתחת לברך).

מקום פופולארי אחר לפריצות דיסק הוא בין L5 ל- L4. במקרה זה הכאב יבוא לידי ביטוי בעיקר כשהאדם מנסה להרים את הירך לכוון הבטן או מנסה להרים את כף הרגל כלפי מעלה. על-מנת לאבחן במדויק את מקום הפריצה, רצוי לבצע בדיקת MRI עמוד שדרה. גם בדיקת ה CT מאבחנת בלט דיסק בעמוד שדרה מותני, אך כרוכה בקרינה.

בדיקת MRI עמוד שדרה מתבצעת גם במקרים של חשד למום מולד הפוגע בחוט השדרה, כשיש חשש למצב הנקרא אוטם חוט השדרה, כשנימול בגפיים הוא תוצאה של בעיה בחוט השדרה ובמקרים של גידולים בחוליות השונות או זיהומים בהן.

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)