בדיקות MRI מצילות חיים

בדיקות MRI בזמן - מצילות חיים!

החשיבות של חוות דעת שנייה בבדיקות MRI

רבים פונים למערכת הרפואית לעזרה במקרים של כאבי ראש, סחרחורת, ירידה בשמיעה או בשל כל סימפטום אחר.

ברוב המקרים הסימפטומים לא נגרמים עקב בעיה חמורה כגון גידול או זיהום, וההדמיה נעשית כדי לשלול מחלות קדות, היכולות להופיע עם סימפטומים דומים.

למשל: כאבי ראש ברוב מכריע של המקרים לא נובעים מגידול, אך לעיתים סימן מבשר לגידול הוא כאב ראש. בבדיקות ההדמיה כגון CT או  MRI רוצים לשלול גידול, אולם לעיתים הממצא בתחילת המחלה עדין, ואפשר לפספס אותו בקלות.

לכן חוות דעת שניה, עם עוד זוג עיניים ותשומת לב אישית, יכולה לעזור לאבחן מוקדם של מצבים, הדורשים טיפול, ועדיף לטפל בהם מוקדם ככל האפשר. 

במצב הרפואה כיום בו כל רופא רואה מספר רב של בדיקות ומקדיש לכן פחות זמן לכל בדיקה, תשומת הלב הנוספת מגבירה את הדיוק באבחון.

MRI לא תקין

כל מי שנכנס אל מכשיר ה-mri (דימות תהודה מגנטית – magnetic resonance imaging) מקווה מן הסתם שהתוצאות תהיינה תקינות, כלומר לא יתגלה שום ממצא חריג שמעיד על קיומה של מחלה או פגיעה. מצד שני חשוב לדעת שגם תוצאות לא תקינות לא בהכרח על בעיה, שכן ישנם לא מעט מקרים שבהם מתרחשת טעות בפענוח. בעמוד זה תוכלו למצוא מידע אודות היקף השגיאות בפענוח תוצאות דימות, הסיבות לכך והדרכים שבהן תוכלו להתמודד עם התופעה.

בדיקת MRI מוח

מהו אחוז הטעויות בפענוח תוצאות mri?

לפי תוצאות מחקרים שונים שנערכו בארץ, וגם לפי בכירים במערכת הבריאות הציבורית, לפחות ב-5-10% מבדיקות ה-mri וה-ct שנערכות בישראל נופלת טעות במהלך הפענוח. יש גם הערכות שמדברות על 20% ואפילו יותר. במציאות שכזו mri לא תקין הוא כמובן לא בהכרח הוכחה חד-משמעית לפגיעה באיבר שנבדק – וכדאי לזכור זאת.

למה יש כל כך הרבה טעויות בפענוח mri?

אנשי המקצוע שמופקדים על פענוח תוצאות בדיקות ה-mri השונות שמתבצעות מדי יום – mri עמוד שדרה, mri מוח, mra (בדיקת mri של כלי הדם) ועוד – נקראים רדיולוגים. אלו הם רופאים שעברו הכשרה ייחודית וארוכה מאוד של 5 שנים כדי לפענח תוצאות של בדיקות דימות שונות ובהן ה-mri (וגם אולטרסאונד, ct, צפיפות עצם ועוד). הרדיולוגים בבתי החולים ובמכונים שמציעים את הבדיקות המתקדמות מודעים כמובן להשלכות המשמעותיות של mri לא תקין על חיי הנבדק, והם גם אנשי מקצוע אחראים מאוד – ובכל זאת כאמור ישנן לא מעט טעויות במהלך הפענוח.

הסיבה העיקרית לכך היא העומס והצורך להשלים כל פענוח בזמן מוגבל יחסית. לפי גורמים בכירים במערכת הבריאות חסרים בישראל לא פחות מ-200 רדיולוגים, ובנוסף ישנם גם מעט מכשירי mri ביחס למספר התושבים בארץ – וכתוצאה מכך ישנם תורים ארוכים.

כתוצאה מהעומס נוצרות טעויות משני סוגים:

  1. mri לא תקין למרות שהאדם בריא לחלוטין – במקרים אלה הנזק הוא הצורך לעבור טיפולים רפואיים שעלולים להיות קשים וכרוכים בתופעות לוואי בעייתיות בלי שום צורך בכך. בנוסף ישנו הקושי הרגשי של ההתמודדות עם סיטואציה רפואית מורכבת, שמן הסתם מייצרת חששות כבדים ופוגעת משמעותית בשגרת החיים.
  2. פספוס מחלה או פגיעה באיבר חיוני – בדיקות mri מתבצעות כאמור במצבים רפואיים רגישים במטרה לבחון איברים פנימיים חיוניים. כל פגיעה בעמוד השדרה, במוח, בכבד או בכליות שאינה מאובחנת בזמן ולכן גם לא מטופלת עלולה להחמיר. בחלק מהמקרים גם נגרם נזק בלתי הפיך לאדם, ובכל מקרה מדובר על תקופה של סבל מיותר שאפשר היה למנוע אותו עם פענוח מדויק.
בדיקת mri באופן פרטי

איך להבטיח פענוח מדויק של בדיקות MRI?

הדרך הטובה ביותר למנוע אבחון לא תקין של ממצאי mri היא לפנות לשירות פענוח פרטי. שירות זה ניתן על-ידי נוירורדיולוגים בכירים ובעיקר מנוסים מאוד. בנוסף מדובר על אנשי מקצוע שלא נדרשים לבצע פענוחים רבים בפרק זמן קצר יחסית ולכן הם יכולים להקדיש לתוצאות הבדיקה שעברתם את כל תשומת הלב הנדרשת.

הניסיון העשיר מפחית אף הוא את הסיכון לשגיאה, ולמעשה הסיכוי להתרחשות טעות הוא אפסי. התוצאות של פענוח mri פרטי מתקבלות תוך יממה והשירות כולל גם הסברים מפורטים לגבי הממצאים.

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)