CT גב

CT גב

CT ראש

אחת מטכניקות ההדמיה הנפוצות ביותר לבדיקת הגב היא סריקת טומוגרפיה ממוחשבת (CT). בדיקת CT מספקת תמונות חתך מפורטות של עמוד השדרה, ומאפשרת לרדיולוג להעריך ולאבחן מגוון רחב של בעיות הקשורות לגב. במאמר זה נעמיק בהיבטים המרכזיים של סריקת CT של הגב, היתרונות, הסיכונים ולמה לצפות לאורך ההליך.

מהי בדיקת CT של הגב?

בדיקת CT של הגב, המכונה גם סריקת CT של עמוד השדרה, היא טכניקת הדמיה רפואית מתקדמת המשתמשת בקרני רנטגן והדמיית מחשב ליצירת תמונות חתך מפורטות של אזור עמוד השדרה. ניתן לבצע סריקות CT של הגב על מקטעים שונים של עמוד השדרה, כולל אזורי הצוואר, גב עליון, גב תחתון, ובסיס עמוד השדרה.  

באיזה מקרים מבצעים בדיקה זאת?

בדיקת CT גב תבוצע בשביל לאבחן את המצבים הבאים:

  • פציעות בעמוד השדרה: סריקות CT קריטיות להערכת פציעות טראומטיות בעמוד השדרה הנובעות מתאונות או נפילות. הן עוזרות לזהות שברים, נקעים או פגיעות אחרות.
  • מצבים ניווניים: עבור אנשים החווים כאבי גב כרוניים או חשד למצבים ניווניים, כגון פריצת דיסק, היצרות בעמוד השדרה או דלקת מפרקים ניוונית, סריקות CT יכולות לחשוף שינויים מבניים בעמוד השדרה.
  • גידולים וזיהומים: סריקות CT מסייעות באיתור גידולים בעמוד השדרה, גרורות, מורסה, או זיהומים אחרים שעלולים להשפיע על העצמות והרקמות הרכות של עמוד השדרה.
  • תכנון טרום ניתוחי: לפני ניתוח עמוד השדרה, לעתים נעשה שימוש בסריקות CT כדי לעזור למנתחים לתכנן ולהבין את מורכבות מצבו של המטופל.

למה לצפות בבדיקת CT גב?

לפני סריקת ה-CT, על המטופלים להחליף לחלוק בית חולים ולהסיר חפצים מתכתיים, כגון תכשיטים או משקפי ראייה, שעלולים להפריע לתהליך ההדמיה. במקרים מסוימים, עשוי להיות שימוש בחומר ניגוד כדי לשפר את נראות ההדמיה. במקרה כזה יש לצום 4-6 שעות לפני הבדיקה.

במהלך סריקת ה-CT, המטופל שוכב על שולחן בדיקה המחליק לתוך מכשיר ה-CT. במהלך הסריקה יש לשכב ללא תזוזה, משום שתנועה תוביל לתמונה מטושטשת. התהליך אינו כואב ומהיר יחסית, אורך בדרך כלל מספר דקות בלבד.

הטכנאי המפעיל את ה-CT יעקוב אחר התהליך מחדר נפרד ויתקשר עם המטופל באמצעות מערכת אינטרקום. לאחר השלמת הסריקה, התמונות מעובדות באמצעות תוכנת מחשב מתוחכמת ליצירת תצוגות חתך מפורטות של הגב.

היתרונות של CT גב

סריקות CT של הגב מציעות יתרונות רבים, כולל:

  • אבחון מדויק: סריקות CT מספקות תמונות ברזולוציה גבוהה המאפשרות אבחון והערכה מדויקים של מצבים שונים בעמוד השדרה.
  • לא פולשני: בניגוד לחלק מהליכי אבחון אחרים, סריקות CT אינן פולשניות ואינן דורשות חתך ניתוחי.
  • הדמיה מהירה: תהליך הסריקה מהיר, והתמונות זמינות לניתוח כמעט מיד לאחר ההליך.

סיכונים ושיקולים פוטנציאליים

בעוד שסריקות CT נחשבות בטוחות עבור רוב החולים, ישנם כמה שיקולים חשובים:

  • חשיפה לקרינה: סריקות CT כוללות צילומי רנטגן, החושפים את המטופלים למשך זמן קצר לכמות קרינה גדולה מאשר בצילום רנטגן רגיל. עם זאת, היתרונות של אבחון מדויק עולים לרוב על הסיכונים של חשיפה לקרינה, במיוחד במצבים דחופים או קריטיים.
  • אלרגיה לחומר ניגוד: אנשים מסוימים עשויים לחוות תגובה אלרגית לחומר הניגוד המשמש בסריקות CT מסוימות. חיוני ליידע את צוות הבריאות על כל אלרגיה ידועה מראש. לציין שלרוב בבדיקות עמוד שדרה אין שימוש בחומרי הניגוד.
  • הריון: נשים בהריון צריכות להימנע מסריקות CT במידת האפשר, מכיוון שחשיפה לקרינה עלולה להזיק לעובר המתפתח.

פענוח בדיקת CT אצל פרופ' חן הופמן

פענוח בדיקת ה-CT הוא חלק קריטי בתהליך האבחון. לעתים ישנן טעויות בפענוח בשל העומס הרב על הרדיולוגים בבתי החולים. על מנת להקטין הסיכוי לטעות, ניתן לעשות פענוח CT פרטי. בפענוח פרטי אצל פרופ’ חן הופמן הבדיקה שלכם תקבל את מירב תשומת הלב והזמן הדרושים על מנת לבצע פענוח מדויק. פענוח על ידי רדיולוג בכיר ומנוסה יכול להיות ההבדל בין טעות בפענוח לטיפול נכון.

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)