פענוח בדיקת CT ריאות

מאז שפותחו מכשירי ה-CT הם תרמו לאינספור אבחונים מדויקים ובמקרים רבים מאוד הצילו חיים. במיוחד יש לבדיקה המתקדמת תפקיד חשוב במסגרת זיהוי מוקדם של אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר שיש כיום, סרטן הריאות. בעמוד זה תמצאו תשובות לשאלות כמו איך תורם ה-CT לאבחון בזמן של הסרטן השכיח, מתי כדאי להגיע לבדיקה ומה חשוב לדעת לגבי הפענוח בדיקת CT ריאות.

בדיקת MRI מוח

מדוע חשוב לאבחן בזמן סרטן ריאות ואיך פענוח CT תורם לכך?

יותר ממיליון בני אדם בכל רחבי העולם מתים מדי שנה עקב נוכחות של תאים סרטניים בריאות. מצד שני ישנם גם חולים רבים שמתמודדים בהצלחה עם ההתקפה על האיבר המרכזי של מערכת הנשימה. בחלק גדול מהמקרים ההבדל בין חיים למוות הוא מועד האבחון – זיהוי מוקדם של סרטן הריאות, לפני שהתאים כבר התפשטו וגרמו לנזקים בלתי הפיכים, משפר באופן דרמטי את הסיכוי לשרוד. עפ”י מחקר שנערכת במסגרת תוכנית בשם ELCAP שפותחה במיוחד כדי לקדם את המודעות לחשיבות האבחון המוקדם, שיעור התמותה פוחת בכ-20%.

אמצעי הדימות המומלץ הוא כאמור טומוגרפיה ממוחשבת (Computed Tomography), ועוד דגש חשוב הוא להקפיד על פענוח בדיקת CT ריאות בלי אף טעות.

מתי כדאי לפנות לבדיקת CT?

  • בדיקת CT של הריאות מתבצעת לאחר הפניה של רופא. הסימפטומים שמובילים להפניה זו הם:

    * קוצר נשימה

    * שיעול שכולל הפרשת ליחה עם דם

    * שיעול מתמשך – במשך 3 שבועות או יותר

    * כאב בכתפיים או בחזה במהלך השתעלות או שאיפת אוויר עמוקה

    * קושי ממשי לבלוע

    * נפיחות של בלוטות הלימפה בצוואר

    * מצב שבו הקצה של אצבעות הידיים מתעגל וגדל בלי שום הסבר

בדיקת mri באופן פרטי

בדיקות CT ריאות כחלק ממעקב אחרי הצלחת הטיפול

  • מקרים נוספים שבהם תתבצע בדיקת CT של הריאות היא כשהרופא המטפל מבקש לדעת האם טיפול בסרטן שכבר אובחן מניב את התוצאות המקוות. לעתים אדם שלא התגלה אצלו גידול נשאר במעקב ליתר ביטחון, בתדירות של אחת ל-3 או 6 חודשים, וזאת כדי לוודא שהמצב לא משתנה ולא מתפתחת מחלה חמורה.

    באופן טבעי גם במקרים אלה פענוח בדיקת CT ריאות חייב להתבצע באופן מושלם.

מדוע חשוב לוודא שהפענוח איכותי?

  • פענוח בדיקת CT ריאות הוא כאמור חוליה קריטית בשרשרת שמובילה לריפוי מלא.

    טעות במהלך הפענוח עלולה להוביל לשני מצבים, ושניהם בעייתיים במיוחד: האחד הוא מצב שבו אדם חולה בסרטן ריאות מאובחן כבריא, וכתוצאה מכך הוא לא מקבל את הטיפול החיוני ומצבו מחמיר (וכאמור הסיכון למוות גדל במקרים אלה). מצב שני הוא אבחון אדם בריא כחולה. לכאורה זוהי בעיה פחות חמורה, אבל כדאי לזכור שהטיפולים בסרטן הריאות הם טיפולים קשים שעלולים להיות מלווים בתופעות לוואי לא פשוטות. בנוסף ישנו המתח הנפשי הרב – וכאמור לשווא, שכן האדם כלל לא לקה בסרטן הריאות.

פענוח CT פרטי

  • בבתי החולים ובמכוני ה-CT עובדים אנשי מקצוע אחראים שמודעים היטב לחשיבות הפענוח במקרה של חשד לסרטן הריאות או מעקב אחרי טיפול במחלה. הבעיה היא שבארץ ישנו מחסור חמור ברדיולוגים (אנשי המקצוע שמופקדים על פענוח ממצאי אמצעי דימות מתקדמים כמו CT ו-MRI) והעומס הרב על הרדיולוגים הקיימים מוביל ללא מעט טעויות.

    הדרך הבטוחה לוודא שהפענוח תקין לחלוטין הוא לפנות לשירות פענוח CT פרטי. שירות זה ניתן על-ידי נוירורדיולוגים בכירים ומנוסים מאוד, שכמובן מקדישים לתוצאות את כל תשומת הלב הנדרשת – כך שתוכלו לדעת בדיוק מהו המצב שלכם.

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)