בדיקת CT חזה

בדיקת CT חזה

בית החזה והריאות הוא חלק חשוב מאוד בגוף האדם. בכל מצב שבו ישנו חשד למחלה שקשורה אליו או פגיעה שרוצים לבחון את היקף הנזק שלה נדרש שימוש באמצעי דימות מתקדם. בדיקת הטומוגרפיה הממוחשבת, או בשם המוכר שלה CT, היא האופציה הנפוצה ביותר, ובעמוד זה תמצאו מידע על המקרים שבהם כדאי לבצע בדיקת CT חזה והריאות, התנהלות הבדיקה, יתרונותיה, חסרונותיה וחשיבות הפענוח המדויק שלה.

בדיקת CT חזה

באילו מקרים נדרשת בדיקת CT חזה?

CT חזה + ריאות היא הבדיקה המומלצת במקרים הבאים:

* אמפיזמה – מחלת ריאות שהגורם לה הוא עישון

* קוצר נשימה או כאבים בחזה – בדרך כלל השלב הראשון הוא צילום חזה. אם הממצאים אינם חד משמעיים ונדרש דימות מתקדם יותר, תבוצע גם בדיקת CT

* חשד לגידול בריאות – בהקשר זה חשוב לזכור שסרטן הריאות הוא אחד הקטלניים ביותר שיש, ושלאבחון מוקדם יש השפעה עצומה על הסיכוי להצליח להתמודד איתו

* מעקב אחרי טיפול בסרטן – כדי לדעת האם נדרש המשך טיפול

* לאחר טראומה לבית החזה – במטרה להבין מהו היקף הנזק לריאות, לכלי הדם, לצלעות ולעוד מרכיבים באזור

* ברונכיטיס – דלקת סימפונות הריאה

* דלקת ריאות חוזרת

ובמצבים נוספים שבהם התפקוד של הריאות אינו תקין והרופא המטפל זקוק לתמונת מצב מפורטת.

כיצד מתבצעת הבדיקה?

הנבדקים שוכבים על מיטה צרה שמוכנסת אל מכשיר ה-CT. בתוך המכשיר מתבצעת סדרת צילומי רטנגן של בית החזה והריאות, מזוויות שונות, כך שלאחר מכן ניתן יהיה ליצור על בסיס הצילומים תמונה תלת ממדית איכותית של האזור.

CT חזה + ריאות אורך דקות בודדות. חשוב מאוד לשכב ללא תנועה כדי לא לפגום ברמת הדיוק ובאיכות הממצאים. אנשים אשר סובלים מחרדה ממקומות סגורים יכולים להיעזר באמצעי הרגעה או טשטוש שונים. במקרים של חרדה עזה ניתן לעבור את הבדיקה תחת הרדמה. גם ילדים קטנים שזקוקים לדימות המתקדם יעברו בדרך כלל את הבדיקה בהרדמה.

בחלק מהמקרים ייעשה שימוש בחומר ניגוד מיוחד שמקל על הפענוח. זהו חומר על בסיס יוד שעלול לפגוע במי שסובל מתפקוד לקוי של הכליות ולכן נדרשת בדיקת דם מקיפה לפני ה-CT. את החומר אפשר לקבל בזריקה או בשתייה. אם הבדיקה לא נערכת בהרדמה, הנבדקים משוחררים לביתם מיד כשהיא מסתיימת.

היתרונות והחסרונות של CT חזה

היתרון המשמעותי ביותר של CT חזה + ריאות הוא פרק הזמן הקצר שהיא אורכת, כאמור דקות אחדות בלבד. בנוסף מדובר בדימות זול יחסית (ובפרט בהשוואה ל-MRI) שמניב תוצאות מדויקות מאוד. החיסרון העיקרי הוא החשיפה לקרינה – לפי משרד הבריאות במהלך CT חזה נחשפים הנבדקים לכמות קרינה ששווה לזו שגורמים 400 צילומי רנטגן. בהתאם לנשים בהריון מומלץ ליתר ביטחון לעבור MRI ולא CT.

חשיבות הפענוח

הסיבה העיקרית לכך שלמרות החשיפה לקרינה מתבצעות בדיקות CT חזה וריאות רבות היא רמת הדיוק של המכשיר. על-מנת שיתרון זה יבוא לידי ביטוי גם באבחון חשוב מאוד שגם הפענוח של ממצאי הטומוגרפיה הממוחשבת יתבצע באופן מושלם. בהקשר זה כדאי לדעת שמחקרים שונים גילו שבכ-10% מהבדיקות, ואולי אפילו יותר מכך, מתרחשות טעויות במהלך הפענוח וזאת עקב עומס היתר ששורר במכוני ה-CT השונים. שירות פענוח פרטי מספק שקט נפשי מלא ו-ודאות מרבית שהאבחון יהיה ללא רבב.

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)