MRI מוח: מה רואים בבדיקה?

בדיקת MRI מוח היא בדיקת דימות תהודה מגנטית מתקדמת ביותר. הבדיקה הייחודית הזו מאפשרת לרופא ולרדיולוג המומחה לאבחן מצבים רפואיים במקומות שונים במוח ולטפל בהם כראוי. בתוצאות הבדיקה מתקבלות תמונות איכותיות בתלת ממד, של האיברים הפנימיים והרקמות הרכות. התמונה היא באיכות גבוהה במיוחד ועוזרת לאבחון נכון ומדויק של מצבים ומחלות. בזכות התקדמות הטכנולוגיה בשנים האחרונות ניתן לקבל תמונות מפורטות של המוח והראש, לאבחן מצבים שונים לפני שאלו הופכים למסוכנים יותר ובכך גם להציל חיים. הבדיקה בטוחה ושכיחה מאוד, כאשר כ-10 מיליון אנשים ברחבי העולם עוברים את הבדיקה הזו בכל שנה.

מהי בדיקת MRI מוח וכיצד היא מתבצעת?

על מנת להבין מה רואים בבדיקת MRI מוח, חשוב להכיר את סוג הבדיקה ולהבין קצת יותר לעומק כיצד בדיקה זו מתבצעת. בבדיקת התהודה המגנטית MRI מוח, משתמשים בשדה מגנטי חזק וגלי רדיו. הבדיקה היא לא פולשנית ולא כרוכה בכאב. לאחר הסריקה תוצאותיה מעובדות במחשב על מנת ליצור תמונה מפורטת של רקמת המוח. בבדיקת MRI רגילה ניתן לראות פרטים חשובים כמו רקמות רכות, עצמות ולמעשה כל מבנה פנימי אחר של הגוף. כאשר בדיקת MRI מבוצעת באזור המוח והראש, אפשר לקבל תמונה מפורטת ואיכותית ביותר של רקמות המוח.

במהלך הבדיקה המטופל שוכב על מיטה ומכניס את ראשו לתוך מעין מנהרה (מכשיר ה-MRI). על המטופל לשכב ללא תנועה בעוד שטכנאי ה-MRI מבצע את הסריקה ומפעיל את המכשיר. הבדיקה מיועדת למטרת אבחון מצבים שונים באזור המוח ותוצאותיה הן המדויקות והברורות ביותר.

כיצד MRI מוח שונה מבדיקת CT ראש?

בבדיקת MRI מוח ניתן לראות תמונה מלאה, ברורה ואיכותית ביותר של המוח, אזור הראש והגולגולת. בהשוואה לבדיקת CT ראש, למשל, התמונה המתקבלת בבדיקת MRI מוח היא ברזולוציה גבוהה מאוד ולכן גם מפורטת יותר מזו המתקבלת מבדיקת CT של הראש. היא כוללת אזורים במוח שלא ניתן לדמות בבירור באמצעות בדיקת CT של הראש.

מה רואים בבדיקה?

לעתים קרובות בדיקת MRI מוח מתבצעת לצורך אבחון של מצבים שונים עקב תסמינים כאלו ואחרים שהמטופל חווה, או לשם המשך טיפול שכבר החל ומעקב אחר תוצאותיו. בנוסף לכך, משום שהבדיקה כה בטוחה ולא נעשה בה שימוש בקרינה מייננת, ניתן לבצע אותה גם בקרב עוברים ברחם אמם, לשם בדיקת התפתחות תקינה של המוח.

גידולים במוח

במקרים של גידולים במוח, הבדיקת מאפשרת לגבש תוכנית טיפולים אפקטיבית לכל מטופל ולבחון את היעילות שלה. הבדיקה הכרחית על מנת לבצע אבחון ראשוני כאשר ישנו חשד כי קיים גידול במוח וגם כמובן לצורך מעקב אחר גידולים שכבר התגלו.

חשד לאדנומה בהיפופיזה (בלוטת יותרת המוח)

אדנומה היא סוג מסוים של גידול שפיר. היא עלולה להיווצר בבלוטת יותרת המוח והופעתה גורמת לפגיעה ישירה בשדה הראיה הצדדי ועלולה אף להוביל לעיוורון. בדיקת CT רגילה אינה מסוגלת לגלות אדנומה ולכן במקרים אלה חובה לעבור בדיקת MRI מוח.

היערכות לקראת ניתוחים

בכדי להימנע מגרימת נזק במהלך ניתוח באזור העדין של המוח נדרשת לעתים בדיקת fMRI – בדיקת הדמיה תפקודית של המוח. הבדיקה מאפשרת זיהוי מדויק של מיקום אזורי התחושה והפעילות המוטורית, השפה, והראיה ובכך מונעת פגיעה בהם

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)