בדיקת CT בטן ופענוחה

בדיקת CT (סיטי) בטן

הבטן מכילה כמה מהאיברים היותר חיוניים בגוף האדם, ובהם הלבלב, הכבד והמעי, ועל כן סוגים שונים של בעיות הקשורות אליה מחייבים בירור יסודי ובדיקה מדויקת במיוחד – כלומר בדיקת CT בטן ופענוחה.

 

 

בין המקרים בהם מומלץ לעבור בדיקת CT בטן:

  • חשש לפגיעה באיבר פנימי הנמצא בחלל הבטן ובפרט הטחול או
  • הכבד.
  • בעקבות חבלה ועל מנת לזהות פגיעה באחד מהאיברים שבבטן או באגן.
  • כהכנה לקראת ניתוח אלקטיבי (כלומר יזום) בחלל הבטן או כחלק מהמעקב לאחריו.
  • חשש להימצאות אבנים בדרכי המרה או בכליות.
  • חסימת מעיים.
  • חשש לקיום גידולים סרטניים במעי, בלבלב, בכליות או בכבד, או כשכבר יודעים בוודאות שישנם גידולים או גרורות (על מנת לוודא את גודלם ומידת פיזורם, כדי לתכנן טיפול מיטבי או לבחון השפעות טיפול זה או אחר).
  • לימפומה (סרטן של מערכת הלימפה).
  • דלקות שונות בחלל הבטן, ובפרט שחמת הכבד, דלקת לבלב, אפנדיציטיס (דלקת תוספתן) וגסטרואנטריטיס (דלקת במעי).
  • זיהומים שונים בחלל הבטן ובפרט בכליות.C

בדיקת CT בטן עם חומר ניגוד

מאחר שבדיקת CT בטן בוחנת רקמות רכות, הרי שעל מנת שהתוצאות תהיינה ברורות וקלות יותר לפענוח, מתבצעת הבדיקה בעזרת חומר ניגוד מיוחד המבוסס על יוד.

חומר זה נלקח ברוב המקרים בשתייה (אופציה אחרת היא זריקה). במקרים אלה ישנו צורך בצום של בין 4 ל- 6 שעות לפני הבדיקה עצמה (הנחיות מדויקות ניתנות כמובן על ידי אנשי הצוות במכון בו יתבצע הסי.טי.) וכן יש להגיע אל המכון כשעתיים מוקדם יותר, וזאת על מנת שניתן יהיה לשתות כמות מספקת של חומר הניגוד, ולעשות זאת בהדרגה (בדרך כלל צריך לשתות כ- 2 ליטר של מים מהולים בחומר המיוחד, ולפרוס את השתייה לאורך כל השעתיים כך שתרומת החומר לפענוח תהיה מקסימלית).

לאחר הבדיקה עצמה, כלומר השהות בתוך המכשיר, שנמשכת 10 עד 30 דקות, חשוב לשתות הרבה כדי לשטוף מהגוף את חומר הניגוד.

שימו לב – לסובלים מתפקוד לקוי של הכליות, מחלה בבלוטת התריס או סוכרת החומר הנ”ל עלול להזיק. יש להגיע לבדיקה עם תוצאות בדיקות דם עדכניות הכוללות הערכת תפקודי כליה, וכמובן ליידע את הצוות לגבי כל מחלת רקע.

בדיקת CT חזה

כיצד מתבצעת בדיקת CT בטן?

פעולת ה-CT מבוססת על הקרניים שגילה וילהלם רנטגן כבר בסוף המאה ה-19. סריקת CT היא למעשה אוסף צילומי רנטגן, מזוויות רבות, כל צילום הוא תמונה דו ממדית של חתך רוחב, כשהמכשירים מהדור המתקדם מסוגלים ליצור חתכים דקיקים, וחיבור כל הצילומים מצליח ליצור תמונה ב-3D של חלל הבטן ובפרט האיבר או האזור שבהם רוצים להתמקד (אם למשל מטרת הסי.טי. היא לבחון הצלחת טיפול בסרטן הלבלב, קרני הרנטגן ישוגרו בעיקר אל איבר זה).

מרכיב משמעותי נוסף במכשיר המתקדם – שאג, פותח לפני קרוב ל-50 שנה, והקרדיט על כך ניתן לשני חוקרים שעבדו בנפרד על נושאים רלוונטיים: גודפרי האונספילד ואלן קורמק – הוא חיישנים שמעבדים את כל המידע שמתקבל כתוצאה מהמפגש בין קרני הרנטגן לרקמות הרכות ולעצמות. 

על מנת שניתן יהיה לשגר את קרני הרנטגן אל הבטן, הנבדקים שוכבים על מיטה שמוכנסת פנימה אל חלל המכשיר ושם מתבצעים הצילומים. יש לשכב ללא תנועה כדי לא לעוות את הממצאים. המיטה עצמה נעה בתוך הסורק וכתוצאה מכך לקרני הרנטגן יש מסלול ספירלי. כאמור בדרך כלל עוד לפני הכניסה לחדר שבו נמצא מכשיר הסי.טי. יש ללגום את חומר הניגוד או לקבל אותו בזריקה.

היתרונות של בדיקות CT בטן

לבדיקת סי.טי בטן, כמו לבדיקות CT באופן כללי, ישנם מספר יתרונות משמעותיים:

  1. רמת דיוק גבוהה – ובפרט מצטיין המכשיר שהאחראים לפיתוחו זכו על עבודתם בפרס נובל לרפואה בשנת 1979 בהדגמת מצבן של רקמות רכות ועצמות. בזכות הדיוק הרב נעשה כאמור שימוש בבדיקת CT בטן במצבים שבהם כל ניואנס עשוי להיות קריטי כמו גידול סרטני בלבלב, חסימה במעיים, שחמת הכבד, אבנים בכליות ועוד.
  2. בדיקה מהירה מאוד – פעולת מכשיר הסי.טי. מהירה מאוד והבדיקה עצמה אורכת כמעט תמיד דקות בודדות. השהות כולה במכון ה-CT היא ממושכת מעט יותר בשל הצורך ללגום בהדרגה את חומר הניגוד, אולם גם כך הזמן המועט שיש להקדיש לצילום נחשב ליתרון מובהק (ובפרט כשהנבדקים צעירים, כלומר ילדים, ומתקשים לשכב ללא תנועה לפרקי זמן ארוכים).
  3. עלות נמוכה – זהו כמובן יתרון מבחינת מערכת הבריאות ולאו דווקא של הנבדקים, אולם בזכות המחיר היחסית זול של בדיקת CT (לשם השוואה, עלות MRI היא פי 5-6 יותר מאשר סי.טי) מתבצעות בדיקות רבות כאלה מדי יום, ובלא מעט מקרים הן מצילות חיים.
  4. בדיקה לא פולשנית – כך שאין צורך בהתאוששות לאחר סי.טי ובמרבית המקרים החזרה לשגרה הינה למעשה מידית.
  5. ללא כאבים – אם כי תיתכן אי נוחות קלה עקב הצורך לשכב על המיטה בתוך החלל הסגור. בשל הזמן הקצר, במרבית המקרים אין בעיה מיוחדת, ואם בכל זאת ישנו קושי יש לכך פתרונות (פירוט בהמשך).
חוות דעת שנייה בדיקות CT ו-MRI

האם CT בטן כרוכה בחשיפה לקרינה מסוכנת?

הסוגיה הרגישה ביותר בהקשר של בדיקות סי.טי בטן היא קרינה. הקרינה שמאפיינת את קרני הרנטגן מוגדרת כמייננת, כלומר כזו שעלולה לגרום שינויים בחומר עקב שחרור האלקטרונים. בפרט עלול להיווצר נזק ל-DNA וכן ישנו סיכון מסוים להיווצרות גידולים סרטניים. גם בצילום רנטגן רגיל ישנה כמובן חשיפה לקרינה, אולם מכשיר ה-CT מבצע כאמור כמות גדולה של צילומים, ולכן רמת הקרינה גבוהה בהרבה מאשר צילום רגיל.

CT בטן היא אחד מסוגי ה-CT עם רמת הקרינה הגבוהה ביותר – 10 מיליסיוורט, כשלשם השוואה ב-CT ריאות ישנה מחצית רמת הקרינה וב-CT ראש “רק” 2 מיליסיוורט. רמת הקרינה בבדיקה של חלל הבטן שקולה ל-500 צילומי רנטגן ולסך החשיפה לקרינה מייננת (בלי קשר לבדיקות רפואיות) במשך שנתיים.

מצד שני חשוב לציין שהתועלת שמספק המכשיר המתקדם גבוהה בהרבה מהסיכון שבקרינה. עוד כדאי לדעת שהדגמים החדישים של ה-CT פולטים כמויות נמוכות יותר של קרינה, ושגם במהלך הבדיקה ננקטים אמצעי זהירות שונים.  יחד עם זאת CT בטן לא מומלצת לנשים הרות ולנשים שמעריכות כי ייתכן שהן בהריון, וגם במקרה של ילדים נשקלת גם האופציה של MRI (בדיקה שמבוססת על שדה מגנטי, כך שאין בה קרינה). אמצעי זהירות נוסף הוא הפסקת הנקה למשך לפחות 24 שעות אחרי בדיקת CT.

בדיקת CT וקלסטרופוביה

אמנם CT בטן נמשכת כאמור דקות בודדות, אולם גם כך עבור מי שסובל מרמת חרדה גבוהה כשהוא נמצא במקום סגור החוויה עלולה להיות קשה מדי. על כך יש להוסיף את המתח הטבעי כשעוברים בדיקה רפואית שנועדה לברר את המצב הרפואי כשעל הפרק סיכוי לקיומה של בעיה לא פשוטה (חבלה בכבד, פגיעה בטחול, חסימת מעיים, גידול סרטני בכליות, גרורות במעיים ועוד).

במכוני הסי.טי. מודעים לכך שעלול להיוותר קושי, כזה שבמקרים מסוימים אף מונע את השלמתה של הבדיקה. בהתאם כבר במועד קביעת התור מתבקשים הנבדקים לציין אם קיים אצלם חשש של ממש מפני שהות במקומות סגורים או אפילו קלסטרופוביה מאובחנת.

הפתרונות מגוונים וכוללים כדורי הרגעה, מדיטציה לפני הכניסה לחדר שבו נמצא מכשיר ה-CT, דמיון מודרך, אמצעי טשטוש שונים ובמידת הצורך גם מעבר הבדיקה תחת הרדמה מלאה. השימוש באופציה זו נעשה רק אם אין ברירה וזאת עקב הסיכונים הכרוכים בכל הרדמה. עוד חשוב לציין בהקשר זה כי הטכנאי אשר מפעיל את מכשיר הסי.טי. נמצא בקשר רציף עם הנבדקים – הן כדי לתת להם הוראות (ישנם חלקים במהלך הבדיקה שבהם נדרשת עצירת הנשימה למספר שניות) והן על-מנת להרגיע אותם במידת הצורך.

אם הבדיקה בוצעה תחת טשטוש הנבדק או הנבדקת יישארו בהשגחה לפרק זמן מסוים, וכמו כן חל איסור לנהוג לאחר מכן ובאופן כללי כדאי לדאוג למלווה. לאחר CT תחת הרדמה מועברים הנבדקים להתאוששות עד להתעוררות מלאה וחזרה לתפקוד רגיל.

היערכות לבדיקת CT בטן

בדרך כלל לקראת בדיקת CT בטן יש צורך לעבור בדיקת דם כולל תפקודי כליה. הסיבה לכך היא שאם תפקוד הכליות אינו תקין, חומר הניגוד עלול להזיק להן. גם אצל חולי לב, סוכרת או אסתמה ואצל מי שסובלים מבעיות הקשורות לבלוטת התריס נדרשת תשומת לב מיוחדת לנושא חומר הניגוד.

לפני הבדיקה עצמה, אם היא כוללת שימוש בחומר ניגוד, הנבדקים מתבקשים להיות בצום של 4 שעות. בחלק מהזמן הזה הם ממילא נמצאים במכון הסי.טי כדי לשתות את חומר הניגוד שנמהל במים, אבל פרט לכך אסור לשתות.

מעבר לכך אין צורך בהיערכות מיוחדת. מומלץ להגיע עם בגדים נוחים.

הרגישות של פענוח CT בטן

לאחר שהמכשיר מסיים את פעולתו נכנסים לתמונה הרדיולוגים. רדיולוג הוא רופא שעבר התמחות ייחודית (וארוכה – 5 שנים) כך שהוא מוסמך לפענח את הממצאים של מכשירי הדימות השונים ובהם ה-CT.

זוהי סוגיה רגישה נוספת: בישראל קיים מחסור של ממש ברדיולוגים, ובשל כך התוצאות עלולות להתעכב ולהתקבל רק אחרי שבועיים. מעבר לכך, העומס הניכר שמוטל על הרדיולוגים, גם בבתי החולים וגם במכוני ה-CT הפרטיים, גורם ללא מעט טעויות הפענוח. חשוב להדגיש שמדובר באנשי מקצוע רציניים, שמודעים היטב לאחריות הרבה שיש כשנדרש פענוח של סי.טי. בטן במצבים כמו חשד לגידול סרטני באיבר בחלל הבטן, חשד לחסימת מעיים, חשד לשחמת הכבד וכו’ – אולם כאמור העומס ולחץ הזמן מובילים לשגיאות.

בנוסף לא כל רדיולוג הוא בעל ניסיון רחב היקף מספיק כדי לצבור את כל הידע הרלוונטי לגבי חלל הבטן והאיברים הרגישים שבו. כתוצאה מכך עלול להיווצר מצב שבו אדם בריא מקבל טיפול עם תוצאות לוואי חמורות, ומצב חמור אחר שבו אדם חולה לא מטופל עקב פספוס הממצאים שמעידים על המחלה.

על-מנת לוודא מעל לכל צל של ספק שהתוצאות הן המדויקות ביותר שיש, המפורטות ביותר והנכונות ביותר – כך שהן יהוו בסיס לאבחון מושלם – ניתן לפנות לשירות פענוח CT פרטי. שירות זה ניתן על-ידי נוירו-רדיולוג בכיר ועתיר ניסיון, מחוץ למכוני ה-CT הקיימים, ומספק תוצאות תוך 24 שעות.

היתרון המשמעותי ביותר של פענוח בדרך זו, מעבר לתשובה המהירה שחוסכת את ההמתנה המתוחה ומורטת העצבים, הוא הסיכון המזערי, ובעצם האפסי, לטעות. כשהתוצאות של צילומי הרנטגן שנעשו בחלל הבטן שלכם מגיעות לידיים הכי מקצועיות שיש, וכשאיש המקצוע יכול להקדיש לפענוח את כל הזמן שנדרש לכך, כולל תשומת לב מלאה לכל פרט ולכל ניואנס, התוצאה היא תמונת מצב מפורטת ומדויקת לחלוטין – ואמון מלא שלכם באבחון ובטיפול שיוצע לכם, אם יש צורך בכך.

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)