אחת ולתמיד: מה ההבדל בין CT ו- MRI?

המדריך המקיף לקראת פענוח CT

עולם הרדיולוגיה עבר שינויים משמעותיים בשנים האחרונות; מאז הרנטגן הראשון שהתגלה בשנת 1985, של שלהי המאה ה-19. זאת בזכות פיתוח של ציוד הדמיה מתוחכם מאוד עם חלוף הזמן. עם שילובן של בדיקות הדמיה מתקדמות בתחום הרפואה, סריקות מסוג CT ו- MRI חוללו מהפכה ממשית בעולם הרדיולוגיה. זאת מהסיבה הפשוטה, ששתי טכנולוגיות מתקדמות אלו, בעלות היכולת להעניק תמונות מדויקות ביותר של פנים גוף המטופל.  

אנשים רבים בכל רחבי העולם סבורים עד היום ש- 2 טכנולוגיות אלו פועלות באופן דומה; ואין להן שום שימושים שונים. ובכן, אולי תופתעו לגלות שהאמת היא, שאכן יש הבדל בין CT ו- MRI, אפילו הבדל דיי גדול ומשמעותי. שתי בדיקות אלו מספקות תמונות של האיברים הפנימיים. עם זאת, שתי הטכנולוגיות עובדות בצורה שונה ומשיגות תוצאות אחרות לחלוטין.

אז מהו בדיוק ההבדל בין MRI ו- CT, ובאילו מקרים נדרש לבצע כל אחת מהבדיקות?

בדיקת CT

נקראת בעברית גם טומוגרפיה ממוחשבת. סריקה מסוג זה משתמשת בצילומי רנטגן בשילוב עם טכנולוגיה ממוחשבת. היא עוזרת לייצר תמונה מפורטת, של חתכי הגוף. היא יכולה להעניק תמונת מצב ברורה של מצב הרקמות בגופו של הנבדק. בדיקת CT ניתן לערוך במגוון רחב של אזורים בגוף על פי הצורך. זוהי בדיקה פשוטה, קלילה יחסית, ולרוב לא פולשנית. לעיתים היא כוללת החדרה של חומר ניגוד, על מנת שיתאפשר לראות אזורים מסוימים באופן ברור יותר.

מעבר לכך, משתמשים בסריקה זו על מנת לבדוק איברים פנימיים חשובים בגוף, כמו מערכת העיכול, הלב וכלי הדם. בנוסף לכך, ניתן גם כן לזהות בבדיקת CT ממצאים חשובים כדוגמת מחלות ממאירות ואף גידולים סרטניים.

אז מתי בדיוק בדיקת CT נדרשת? במקרים בהם הגוף ספג טראומה וחבלה חיצונית כלשהי. במצב כזה, חשוב מאוד לוודא שאין פגיעה רב מערכתית, או דימומים פנימיים. במצבים אלו חשוב לבצע את הבדיקה על מנת להיות בטוחים שהאיברים הפנימיים לא נפגעו.

בדיקת MRI

נקראת בעברית גם תהודה מגנטית. בדיקה מסוג זה, משמשת עבור אבחון של מחלות עמוד השדרה ומערכת העצבים, פריצות דיסק, מצבים שונים במוח, פתולוגיות בכלי הדם, גידולים, טרשת נפוצה ועוד. בדיקת MRI מאפשרת בעצם קבלה של תמונות מדויקות של העורקים או הורידים בגוף. בדיקת MRI היא בדיקה שמתבצעת על ידי סריקה של הגוף. זאת מבלי לבצע שום סוג של פעולה פולשנית. המכשיר המתקדם המשמש לבדיקה זו, מאפשר לייצר תמונות “פרוסות” של אזורים שונים בגוף, לאורך ולרוחב. זה מתבצע בצורה מאוד מפורטת. כך הרופא המומחה יכול לראות בדיוק היכן הבעיה; ולדעת כיצד הכי נכון עבור המטופל לפתור אותה.

בדיקת MRI, יכולה לספק תמונות איכותיות ברמה גבוהה מאוד של איזורים שונים בגוף. מהרגליים עד למוח. בדיקה מסוג זה מתבצעת עבור צרכים שונים של המטופל. ניתן לאתר באמצעותה גידולים ונגעים, אבנים בכליות ובמרה, מומים, ועוד. בבדיקה מסוג זה, אתם לא מחוייבים בשום הכנה מוקדמת. כן יידרש מכם להסיר תכשיטים או מתכות שונות מהגוף.

אז באילו מקרים תצטרו לעבור בדיקה מסוג זה? ובכן, הרופא שלכם עשוי להזמין סריקת MRI במידה והוא מקבל תוצאות לא ברורות של סריקות הדמיה אחרות, ויש צורך בבדיקות נוספות שיעניקו תוצאות ברורות יותר.

אולי יעניין אותך גם:

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)