MRI לילדים: כל המידע שתצטרכו

בדיקת MRI לילדים נחשבת לבדיקה הבטוחה ביותר היום שניתן לבצע. היא גם המומלצת ביותר בקרב ילדים או תינוקות וכרוכים בה סיכונים כמעט אפסיים. בדיקת MRI עושה שימוש בגלים אלקטרומגנטיים עוצמתיים וגלי רדיו חזקים. גם בנבדקים בעלי רגישות גבוהה, הבדיקה לא גורמת לנזקים משום שהיא לא מייצרת קרינה מייננת. קרינה מסוג זה היא חלק בלתי נפרד מבדיקות אחרות כדוגמת CT, ולכן סריקת MRI לילדים נחשבת לבדיקה הבטוחה ביותר גם בקרב ילדים ותינוקות, וגם בקרב עוברים שעדיין בשלב ההתפתחות בבטנה של אמם.

אז מהי בדיוק סריקת MRI לילדים, מהם היתרונות שלה על פני בדיקות אחרות, באילו מקרים קיים צורך לעבור אותה ומה בעצם נעשה במהלך הבדיקה עצמה?

מהי בדיקת MRI לילדים ומה המטרה שלה?

בדיקת MRI לילדים מתבצעת במטרה לסרוק את האיברים הפנימיים בגופו של הילד. מכשיר ה-MRI יכול להנפיק תמונות מדויקות של רקמות ואיברים שונים בגוף, באמצעות שימוש בתהודה מגנטית עוצמתית. הבדיקה נעשית ללא שום כאבים ובאופן לא פולשני. מכשיר ה- MRI פועל באמצעות שדה מגנטי רב עוצמה וגלים אלקטרו מגנטיים, הדומים לגלי רדיו. 

ביכולתה של בדיקת MRI לילדים להעניק תוצאות מדויקות ותמונות איכותיות ביותר. על מנת שהתמונות שמתקבלות בסריקה יהיו כמה שיותר ברורות, חשוב מאוד שהנבדק שעובר את הסריקה ישתף פעולה באופן מלא ולא יזוז במהלך כל השהות שלו בתוך המכשיר. כאשר מדובר בילדים, בייחוד ילדים קטנים, מאוד קשה ולעיתים אף בלתי אפשרי להגיע למצב בו הם מצליחים לשתף פעולה ולא לזוז בכלל לכל אורך הזמן הנדרש. מסיבה זו, בדיקת MRI לילדים מבוצעת תחת הרדמה מלאה. לרוב, ילדים מעל גיל 6 או 7 כבר לא יזדקקו להרדמה, משום שבגיל הזה הם מצליחים לשכב ללא תנועה ולשתף פעולה עם טכנאי ה-MRI. עם זאת, כל מקרה הוא שונה, ולעיתים אף נבדקים מבוגרים לא יצליחו לעבור בדיקה זו ללא הרדמה.

אילו יתרונות יש לבדיקת MRI לילדים על פני בדיקות אחרות?

לבדיקת MRI לילדים יתרונות רבים על פני בדיקות אחרות. נרחיב על המרכזיים ביניהם:

בדיקה בטוחה במיוחד לילדים

בשל העובדה שבדיקת MRI לילדים לא פולטת קרינה מייננת, היא נחשבת לבדיקה בטוחה במיוחד. בדיקת MRI לילדים לא כרוכה בכאב וילדים קטנים ותינוקות יכולים לעבור אותה ללא חשש. היא אפילו נעשית בקרב עוברים בבטן על מנת לבדוק תפקודים של מערכות שונות ואת האיברים הפנימיים בגוף. משום שבדיקה זו כה בטוחה עבור ילדים ופעוטות, במקרים בהם עולה הצורך לבצע אותה מומלץ שלא לקחת סיכונים מיותרים וכן לעבור את הבדיקה כנדרש, גם כאשר הרופא שלכם ימליץ על הבדיקה למטרות של הסרת חשש.

רמת דיוק גבוהה ותמונות איכותיות

אחד היתרונות הבולטים ביותר של בדיקות MRI לילדים, הוא רמת הדיוק הגבוהה שהן מביאות. חשוב לזכור שבדיקה זו מיועדת לבדוק איברים פנימיים עדינים מאוד ומבנים אנטומיים קטנים במיוחד. כל שינוי או תנודה מהמצב התקין עלולים להיות קריטיים לבריאות של הילד. מסיבה זו, קיימת חשיבות גבוהה במיוחד לרמת הדיוק של מכשיר ה-MRI. בכדי שתוכלו לקבל את האבחון המדויק ביותר והאופטימלי עבורכם, תצטרכו לקבל פענוח וחוות דעת מידי רדיולוג מומחה ומנוסה.

ניתן לעבור סדרת בדיקות MRI לילדים ללא חשש

חשוב לדעת כי ייתכנו מקרים מסוימים בהם לא ניתן להסתפק בבדיקת MRI אחת לילד. לעיתים, יכול לעלות הצורך בביצוע סדרת בדיקות. בשונה מבדיקות אחרות כדוגמת CT, בדיקת MRI לילדים לא כרוכה בחשיפה של הילד לקרינה מייננת שעלולה להיות מזיקה. נתון זה חשוב במיוחד ומהווה יתרון משמעותי במקרים בהם יש צורך בביצוע סדרה של בדיקות MRI לילדים במקום בדיקה בודדה.

מכשירי MRI מותאמים לילדים

היום קיימים מכשירי MRI רחבים יותר, ברוחב של כ-70 ס”מ במקום 60 ס”מ. מכשירים אלו נוחים הרבה יותר משהיו בעבר, והם נחשבים למתאימים במיוחד לילדים. בזכות התקדמות הטכנולוגיה בתחום הרפואה והדימות, מכשיר ה-MRI הרחב מאפשר לילדים להיות נינוחים ורגועים בזמן ביצוע הבדיקה. בזכות כך, הצורך בביצוע הרדמה כללית יורד באופן משמעותי בקרב ילדים רבים. ברוב המקרים, עד גיל 6-7 הבדיקה תתבצע בהרדמה ולאחר מכן במצבים של ערנות.

באילו מקרים יהיה צורך לעבור בדיקת MRI לילדים?

בדיקת MRI לילדים מומלצת וצריכה להתבצע במספר מקרים. הדבר נכון בייחוד כאשר מדובר במצבים בהם עולה חשש לבעיה רפואית כתוצאה ממחלה או טראומה באיבר פנימי, במערכת העצבים או בכלי הדם. בנוסף לכך, בדיקת MRI לילדים מתבצעת במטרה לעקוב אחר טיפולים על מנת לבחון את מידת ההצלחה שלהם וקביעת ההחלטות הנכונות בנוגע להמשך תהליך הטיפול. קיימים מצבים שונים ותסמינים אליהם חשוב לשים לב ולשלוח את הילד לבדיקת MRI במידת הצורך. את הבדיקה יש צורך לעבור במקרים של אפילפסיה, מצבים של הפרעות התפתחותיות כדוגמת אוטיזם ופיגור עקב מלפורמציה במבנה המוח, בעיות גדילה הנוצרות עקב פגיעה הורמונלית, מומים מולדים בכלי הדם של המוח, ומצבים נוספים.

הכנה לקראת ביצוע MRI לילדים

לפני בדיקת MRI לילדים, יש צורך להכין את הילד, ממש כפי שאנחנו נכין את עצמינו לפני כל בדיקה רפואית כזו או אחרת. בקרב ילדים תהליך ההכנה לבדיקה יהיה קצת שונה, מכיוון שהם קטנים והמצב רגיש יותר. ישנם כמה דברים שחשוב לזכור ולעשות כאשר אתם מכינים את ילדכם לבדיקת MRI לילדים. ריכזנו עבורכם את הנקודות החשובות ביותר לשים לב אליהן: 

צום לפני בדיקה תחת הרדמה

לקראת MRI לילדים המתבצע תחת הרדמה, הילד הנבדק צריך להיות בצום של כ-6 שעות. בכל הנוגע לתינוקות, הם יכולים לינוק גם כ-4 שעות לפני הבדיקה. חשוב לוודא שהסרתם מהילד או התינוק שלכם כל בגד שקיימים בו חלקי מתכת כלשהם (כדוגמת רוכסנים או כפתורים).

השגחה צמודה בכל שלב של הבדיקה

בביצוע של בדיקת MRI ילדים, הילד הנבדק יהיה מחובר למכשיר שמטרתו לנטר את פעילות הלב ואת הנשימה, על מנת לוודא שהכל תקין. הרופא המרדים והאחות האחראית משגיחים על הילד הנבדק במהלך ההרדמה, בזמן תהליך ההתאוששות ועד לרגע השחרור הביתה לאחר סיום הבדיקה. הילד מקבל השגחה צמודה בכל רגע על מנת לוודא שהבדיקה תעבור על הצד הטוב ביותר והוא יוכל להתאושש ממנה בקלות וללא שום סיבוכים.

תנו לילד שלכם להרגיש חלק מהתהליך

דבר שכדאי לזכור הוא שהילד שלכם צריך לקחת חלק מודע בתהליך הבדיקה על מנת שהיא תעבור על הצד הטוב ביותר. כלומר, כאשר אתם מכינים את ילדכם לבדיקת MRI לילדים, חשוב מאוד שתשתפו את הילד בכל התהליך שהוא צריך לעבור. נסו להסביר לו את הבדיקה שתתבצע, את הסיבה לבדיקה (במידה ומצבו וגילו מאפשרים זאת) ואת השלבים השונים שהוא צריך לעבור בדרך. כאשר הילד מודע באופן מלא למתרחש ומרגיש חלק פעיל ממה שהוא נאלץ לעבור, הסיכויים שיהיה רגוע ונינוח יותר עולים באופן משמעותי.

כיצד מתבצעת בדיקת MRI לילדים?

בדיקת MRI לילדים מתבצעת כאשר הילד נמצא במצב של שכיבה. כל עוד הוא מונח בתוך המכשיר הפועל, יהיה עליו להצליח לשכב ללא תזוזה בתוך מכשיר ה-MRI. המכשיר מצויד במפתח רחב, נוח ומרווח. מטרתו של המפתח להקל על תקופת השהות של הילד הנבדק בתוך המכשיר ככל הניתן ולהפוך את הבדיקה לחוויה כמה שיותר רגועה. לעיתים, אחד ההורים יכול להתלוות לילד בעת הסריקה במידה והיא מתבצעת ללא הרדמה. במהלכן של בדיקות MRI לילדים, חשוב ליצור עבור הילד הנבדק אווירה נינוחה, כבר מהרגע בו הוא ננס למכון הדימות. ננסה לשמור על רוחו לאורך כל התהליך עד השחרור הביתה בסיום הבדיקה.

מה בנוגע לבדיקת MRI לילדים בהרדמה כללית?

במקרים בהם נדרשת הרדמה כללית, הילד קודם כל מורדם כמובן ולאחר מכן מובל לתוך מכשיר ה-MRI לשם ביצוע הבדיקה עצמה. טכנאי הרנטגן מניח את גופו של הילד במנח המתאים והמדויק שנדרש ומפעיל את המכשיר. לבסוף, התוצאה המתקבלת לאחר הבדיקה היא תמונות מדויקות ותלת ממדיות באיכות גבוהה ביותר של האיברים הפנימיים הנבדקים בגוף. ביכולתן של תמונות איכותיות אלו להציג הרבה מאוד מידע חשוב ולהצביע על ממצאים כאלו או אחרים. התוצאות נשלחות לאחר מכן לרדיולוג מומחה לשם בדיקה מקצועית והוא מבצע חוות דעת שנייה וקריטית ביותר. לאחר מכן, התוצאות נשלחות לרופא ומשם ניתן לגשת להתאמת הטיפול הנדרש במידת ועולה בכך צורך.

מהן ההנחיות לאחר ביצוע בדיקת MRI לילדים?

משך ההתאוששות תלוי בעיקר בשאלה האם הבדיקה התבצעה בהרדמה או לא. במקרים בהם הבדיקה נעשתה תחת הרדמה כללית, תהליך ההתעוררות מההרדמה צריך להתבצע לאט לאט ובאופן הדרגתי. לעיתים ייתכנו מצבים לאחר ביצוע הבדיקה בהם ילדכם עלול להיות מבולבל מעט ולא נינוח מהמצב בו הוא נתון. חשוב להיות לצדו בכל עת לאחר שהתעורר ולהשרות תחושת ביטחון על מנת להמעיט בלחץ מחדר ההתאוששות והבדיקה שהילד זה עתה עבר. ברוב המקרים, כבר תוך זמן קצר לאחר תום ההרדמה האחות תאשר לכם להאכיל את הילד. בתחילה, ניתן לתת לו מזון רך ונוזלים בלבד. לאחר שהילד שעבר את בדיקת ה-MRI יחזור למצב של ערנות מלאה ובהתאם להערכה של צוות ההתאוששות, תקבלו אישור להשתחרר הביתה.

כמה זמן אורכת בדיקת MRI לילדים ומתי נראה תוצאות?

בדיקת MRI לילדים אורכת בין 40 ל-60 דקות, כאשר משך הזמן המדויק שלה תלוי בסוג הבדיקה הספציפית שמתבצעת. בדיקת MRI לילדים מתאפיינת בעיקר בהצגה ברורה של תמונה מדויקת להפליא. התמונות מתקבלות באיכות גבוהה במיוחד ורמת דיוק מדהימה, גם כאשר מדובר במבנים אנטומיים קטנטנים ומורכבים מאוד בגופם של ילדים, תינוקות ועוברים. לאחר ביצוע הבדיקה, יש להעביר את התוצאות שהתקבלו למטרת פענוח מדויק ומקצועי של הבדיקה על ידי רדיולוג מומחה ומנוסה. על מנת שהרופא המטפל יוכל לקבל את כל המידע הדרוש, החשיבות לפענוח נכון ואיכותי של הבדיקה היא גבוהה במיוחד. באמצעות בחינה מקצועית וחוות דעת שנייה של רדיולוג מומחה, ניתן להפיק תועלת מקסימלית מהבדיקה.

לאחר תהליך פענוח הבדיקה, המטופל יקבל את הצילומים על גבי מסמך בצירוף דיסק המכיל בתוכו את כל הצילומים שנעשו במהלך סריקת ה-MRI. הוריו של הנבדק צריכים לספק את 2 הפריטים האלו לרופא המטופל, אשר מתפקידו לבחון אותם. על פי הממצאים שהתגלו בסריקה הוא יכול להתקדם ולאבחן את הבעיה. לבסוף, הרופא המטפל יקבל החלטה כיצד לנהוג בהתאם לכל מקרה.

לסיכום, MRI לילדים היא בדיקת הדמיה המתבצעת באמצעות שימוש בקרני רנטגן עוצמתיות. הבדיקה יכולה להעניק תמונה ברורה ואיכותית באיכות גבוהה של איברים פנימיים בגוף, תפקוד כלי דם ורקמות רכות ועדינות. ביצוע של בדיקת MRI לילדים בזמן הוא חשוב ואף קריטי. הרופא המטפל ימליץ לכם על הבדיקה במידה ויראה כך לנכון. חשוב להישמע להנחיות הצוות הרפואי ולא לחשוב פעמיים. בדיקה זו יכולה להיות מצילת חיים עבור אנשים כאחד וילדים בפרט.


אולי יענין אותך גם:

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)