בדיקת CT לב: הסירו דאגה מלבכם

המדריך המקיף לקראת פענוח CT

בדיקת CT היא בדיקה מתקדמת ונפוצה מאוד בתחום הרפואה המודרנית. בשמה המלא, בדיקת CT נקראת טומוגרפיה ממוחשבת, או באנגלית, Computerized Tomography. זוהי בדיקה לא פולשנית המבוססת על שיגור של קרני רנטגן אל חלקים נבחרים בגופו של המטופל. הבדיקה מעניקה תמונות מדויקות ומפורטות של איברי הגוף הפנימיים. אחד האיברים השכיחים ביותר בהם ניתן לעבור בדיקת CT, הוא הלב. בדיקת CT לב מאפשרת סריקה מלאה של הלב ואבחון מקדים של מצבים שונים ומחלות לב ועורקים. באמצעות הבדיקה, הרופא המטפל יכול לקבל תמונה מדויקת ואיכותית של מצבן של רקמות רכות שונות בגוף, מצב כלי הדם ומצב העצבים. בהתאם לממצאים המתגלים בבדיקת CT לב, הרופא יחליט האם יש צורך בטיפול ויעניק לנבדק את המענה המתאים ביותר למצבו.

במאמר זה נסביר מהי בדיוק בדיקת CT לב, כיצד היא מתבצעת, למי היא מתאימה ובאילו מצבים, ומה ניתן לגלות באמצעותה.

מה היא בדיקת CT לב?

בדיקת CT לב נקראת גם “צנתור דיגיטלי”. זוהי בדיקה לא פולשנית ומדויקת להפליא. ביכולתה לספק תמונת מצב מפורטת ומדויקת של הלב וכלי הדם. התוצאות המתקבלות בבדיקה הן תמונות באיכות גבוהה ביותר המאפשרת לרופאים לראות ולאבחן את מצבו של הלב באופן מדויק ומיטבי. הבדיקה מתבצעת באמצעות מכשיר CT מתקדם ביותר. מהלך הבדיקה דומה לבדיקת CT רגילה. הבדיקה היא לא פולשנית, מהירה מאוד ומדויקת ביותר. כדאי לדעת, כי אחד היתרונות הבולטים של בדיקת CT לב, הוא שהבדיקה מאפשרת לגלות מחלות של עורקי הלב (מחלה כלילית) בשלבים ההתחלתיים ביותר שלהן, עוד לפני שהן באות לידי ביטוי בבדיקות שגרתיות כמו אק”ג, בדיקת דם ואקו לב. בזכות כך, ביכולתה לגלות ממצאים בשלבים מוקדמים ביותר ולהעניק את הטיפול המתאים.

כיצד בדיקת CT לב מתבצעת?

בדיקת CT לב מתבצעת באופן המזכיר בדיקת CT רגילה. הנבדקים שוכבים על מיטה מיוחדת, שנעה לתוך מכשיר ה-CT עצמו ויוצאת ממנו מספר פעמים. קרני הרנטגן חגות סביב המטופל ומאפשרות ליצור תמונות מדויקות ואיכותיות. במהלך הבדיקה, הטכנאי שמפעיל את המכשיר נמצא בקשר רציף עם הנבדקים. במקרים בהם תצטרכו לעבור בדיקת CT לב, הטכנאי המפעיל ינחה אתכם מה יהיה עליכם לעשות בכל שלב. בכדי שהצילומים המתקבלים בבדיקה יהיו באיכות גבוהה ויספקו תוצאות בעלות דיוק מרבי כמה שיותר, יהיה עליכם לשכב ללא תזוזה. ברגעים מסוימים, תתבקשו גם להחזיק את נשימתכם לקבלת התמונה הרצויה.

לפני הכניסה לחדר הבדיקה יש צורך בהסרת תכשיטים וחפצי מתכת. הם יכולים לפגוע באיכות הצילומים ולכן שוב שלא יפריעו בדרך. הבדיקה עצמה אורכת בין כמה דקות לכ-30 דקות. החזרה לשגרה לאחר הבדיקה היא מהירה ולא מלווה בתופעות לוואי או כאבים כלשהם. 

בדיקת הצנתור הווירטואלי לרוב נעשית תוך הזרקת חומר ניגוד יודי לווריד. חומר הניגוד “צובע” את האיברים הפנימיים ומאפשר קבלה של תוצאות ברורות ומדויקות יותר. כך הרדיולוג המומחה יוכל לאבחן את התוצאה המתקבלת כראוי ולראות את התמונה המלאה בבירור.

התוצאות הסופיות של בדיקת CT לב יכולות להעניק הדגמה תלת ממדית מדויקת וברורה של כלי הדם, העורקים והוורידים. במהלך הבדיקה, לרוב גם מתבצעת בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת של הריאות. דבר זה מאפשר גילוי מוקדם של סרטן הריאה ונגעים אחרים.

באילו מצבים נדרש לעשות בדיקת CT לב?

במקרים רבים, בדיקת CT לב יכולה להחליף את הבדיקה הפולשנית יותר, הלא היא הצנתור האבחוני. בדיקת CT לב היא בדיקה לא פולשנית המאפשרת להדגים את דופן העורקים המספקים את הלב. באמצעותה ניתן לאבחן היצרויות עדינות ביותר, עוד לפני שניתן לזהותן אפילו בצנתור. ההליך מתבצע בפעולה פשוטה ומהירה הנמשכת פחות מחצי שעה. הבדיקה מתאימה לאנשים בעלי גורמי סיכון שונים. למשל, יתר לחץ דם, רמות שומנים גבוהות בדם, גנטיקה משפחית, מעשנים כבדים בעבר או בהווה, ועוד.

הרופא המטפל או הקרדיולוג שלכם ימליץ על ביצוע של בדיקת CT לב במצבים שונים. היא מיועדת במיוחד עבור מטופלים הסובלים מבעיות או מחלות באזור הלב וכלי הדם. צנתור וירטואלי של הלב באמצעות בדיקת CT, מאפשר זיהוי מוקדם של מצבים מסוכנים כמו טרשת עורקים. האבחון יכול להתבצע כבר בשלב בו ניתן לטפל במצבים המתגלים ביעילות ולפני שההשפעות הופכות לקטלניות. אז מתי נמליץ על ביצוע בדיקת CT לב ובאילו מקרים?

כאבים בחזה

מומלץ לעבור בדיקת CT בקרב אנשים הסובלים מכאבים עזים בחזה, קוצר נשימה או חולשה משמעותית בעת ביצוע מאמצים שגרתיים. לרוב הדבר יהיה בעקבות חסימת העורקים (טרשת נפוצה) ובמקרים מתקדמים הוא עלול להוביל למצבים מסכני חיים של התקף לב או שבץ. כאשר המטופל סובל מכאבים בחזה, מומלץ לעבור בדיקת CT לב. הבדיקה יכולה להסיר את החשש למצבים שונים, בייחוד עם התקדמות הגיל.

מקרים גנטיים

מצבים גנטיים שונים יכולים להשפיע על ההחלטה לעבור בדיקת CT לב. אנשים החוששים לבריאות ליבם בגלל גורמי סיכון כמו מחלות לב במשפחה, לחץ דם גבוה, רמות גבוהות של שומנים בדם, ועוד; יכולים לעבור את הבדיקה ולהוריד חשש מלבם. מחלות לב וכלי דם עוברות בגנטיקה. כאשר אחד או כמה מבני המשפחה סובלים מבעיות לב, הסיכון לכך שבני המשפחה הבאים יסבלו מהן גדל. לכן חשוב לעבור בדיקת CT לב במטרה להסיר את החשש להתפתחות מחלות לב כאלו ואחרות.

לפני ניתוח לב

טרם ביצוע ניתוחי לב, יהיה צורך בבדיקת CT לב. אנשים העומדים לפני ניתוח של הלב או של אבי העורקים, יישלחו לביצוע הבדיקה לפני שהם מתקדמים לשלב הניתוח. המטרה העיקרית של הבדיקה במקרים אלו היא להדגים את מבנה הלב באופן מדויק. מתקבלת תמונה ברורה, תלת מימדית ואיכותית ביותר של הלב והעורקים. התמונות יסייעו לקרדיולוג ולרופא המנתח לבצע את הניתוח באופן הטוב ביותר ולהעניק מעקב וטיפול מתאימים.

משקל גבוה

אנשים הסובלים ממשקל גבוה באופן קיצוני, לרוב יסבלו גם ממחלות לב ועורקים. המצב הנפוץ ביותר הוא טרשת עורקים. במקרים אלו העורקים מתמלאים בשומן ונחסמים. בסופו של דבר, מצב זה עלול להוביל למקרים מסכני חיים כמו שבץ או התקף לב. במקרים של משקל גבוה מאוד, מומלץ לעבור CT לב על מנת להסיר חשש למחלות לב וכלי דם. במקרים בהם הן כבר נוצרו, ניתן לאבחן אותן כראוי ולהעניק להן את הטיפול היעיל ביותר לאיזון לחץ הדם.

באילו מקרים בדיקת CT לב פחות מתאימה?

ישנם מקרים מסוימים בהם בדיקת CT לב נחשבת לפחות מתאימה, והרופא לא ימליץ עליה. לרוב, הבדיקה לא תתאים בקרב גברים בני 70 ומעלה הסובלים ממחלת הסוכרת. זאת משום שבמקרים אלו, הבדיקה עלולה שלא לאבן כראוי את הבעיות והמצבים איתם המטופל מתמודד. בנוסף לכך, הבדיקה לא תתאים למטופלים הסובלים מחסימה חריפה של העורקים הכליליים באופן מובהק וברור (במקרים בהם נעשה אבחון באמצעות בדיקה דם או בדיקת אק”ג ואקו לב). מטופלים אלו זקוקים בקבלת צנתור טיפולי מידי ואסור לבזבז זמן על בדיקות הדמיה נוספות כאשר המצב ברור.

מה ניתן לגלות באמצעות בדיקת CT לב?

בדיקת CT לב מאפשרת לגלות ממצאים שונים ולאבחן מגוון רחב של מצבים רפואיים באזור הלב. הבדיקה מעניקה את האפשרות להעריך באופן מדויק מאוד ובאמצעות תמונות ממדיות, את התפקוד של הלב. היא מציגה את ההתכווצות, העובי ותפקוד של שריר הלב. בנוסף לכך, הבדיקה גם מקנה תמונה ברורה ואיכותית של מסתמי הלב והעורקים.

בדיקה זו בעיקר מיועדת במטרה לגלות היצרות או חסימה של העורקים הכליליים. חסימתם של עורקים אלו מהווים את הסיבה השכיחה ביותר לכאבים בחזה או קוצר נשימה. חשוב לדעת, כי ביכולתה של בדיקת CT לב גם לגלות מחלות נוספות ומסכנות חיים. למשל, כמו מצבים של קרע או מפרצת באבי העורקים (אנאוריזמה) ותסחיף ריאתי. כמו כן, הבדיקה גם יכולה לגלות מחלות לא מסוכנות הגורמות לאי נוחות בחזה כדוגמת בקע סרעפתי.

בזכות ביצוע של בדיקת CT לב, ניתן להגיע לגילוי מוקדם של טרשת העלולה להתפתח להתקף לב. הבדיקה מאפשרת לרופא להעניק את הטיפול התרופתי המונע המתאים ביותר עבור מצבו של כל מטופל. מחקרים מוכיחים כי התקפי לב עלולים להתפתח גם באזורים בהם טרשת העורקים לא חמורה מאוד. הצנתור הפולשני מאפשר לראות רק היווצרויות משמעותיות, ולכן בדיקת CT לב נחשבת למומלצת במיוחד עבור גילוי מוקדם.

הכנות לקראת בדיקת CT לב

לפני שאתם ניגשים לעבור בדיקת CT לב, חשוב להישמע להנחיות הצוות הרפואי ולהגיע מוכנים. כהנה לבדיקה, יהיה עליכם להיות בצום של 4 שעות לפחות, כולל הימנעות מנוזלים. רצוי להימנע משתיית משקאות המכילים קפאין. במידה ואתם לוקחים תרופות ללב, יש להמשיך ליטול אותן כרגיל. במקרים בהם אתם רגישים ליוד, חולים באסתמה או קדחת השחת, תזדקקו להכנה מיוחדת. ההנחיות המדויקות במצבים המיוחדים שציינו יינתנו עם קביעת התור. על מנת שהבדיקה תניב את התוצאות האיכותיות והמדויקות ביותר, יש לבצע אותה בדופק של כ-60 פעימות בדקה. מסיבה זו, רוב המטופלים יצטרכו לקבל באופן חד פעמי כדור המאט את הדופק. הקרדיולוג המטפל או רופא המשפחה ייתנו למטופל את הכדור טרם ביצוע הבדיקה.

כחלק מההכנות לבדיקת CT לב, תתבצע בדיקת התאמה לטיפול. הבדיקה כוללת מילוי שאלון רפואי, בדיקה גופנית על ידי רופא, בדיקות דם לתפקודי כליות ובדיקת אק”ג במנוחה. בנוסף, במהלך הבדיקה המקדימה ניתן לקבוע האם קיימות סיבות רפואיות בגינן לא ניתן לבצע את בדיקת הצנתור הווירטואלי (כפי שהוזכר קודם).

יתרונות של בדיקת CT לב על פני צנתור פולשני

אז אילו הבדלים קיימים בין ביצוע של צנתור וירטואלי – CT לב – לבין צנתור פולשני? ובכן, כדאי לדעת כי הבדיקה הקונבנציונלית מאפשרת לראות מצבים של היצרויות או התרחבות יתר של העורקים. זוהי בדיקה פולשנית הכרוכה באלחוש מקומי, אשפוז וסיבוכים אפשריים. הבדיקה הקלאסית של צנתור לב מעניקה תוצאות מדויקות בהדגמת חלל כלי הדם. על מנת לעשות כן, היא דורשת החדרה של צינור דק אל אבי העורקים ולפתחי עורקי הלב. בצנתור לב רגיל, בשונה מבדיקת CT לב, לא מתקבל מידע לגבי ממצאים בדופן כלי הדם. בבדיקה זו מודגמת רק הזרימה בחלל כלי הדם. 

בדיקת CT לב, לעומת זאת, מהווה אלטרנטיבה מתקדמת ונהדרת לצנתור האבחוני. הבדיקה מסמלת פריצת דרך של ממש באבחון חסימות כלי דם בלב. בדיקת ה-CT של הלב מדגימה את עורקי הלב ללא צורך בחדירה פולשנית לפנים הגוף. הסריקה מאפשרת הדגמה מדויקת של חלל כלי הדם ושל הרבדים הטרשתיים בדופן העורק – אזורים שצנתור פולשני וקונבנציונלי כלל לא מסוגל להדגים. צנתור וירטואלי הוא הבדיקה היחידה בה ניתן לזהות רבדים טרשתיים בדפנות העורקים בשלב מוקדם, באופן לא פולשני.

אולי יעניין אותך גם:

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)