פענוח בדיקת CT מוח לילדים

המוח הוא האיבר החשוב ביותר בגוף האדם, ובהתאם כשישנו חשד לתפקוד לא מיטבי שלו או חשש לקיומה של בעיה שעלולה לגרום לנזקים נדרש אבחון יסודי במיוחד. בפרט כך הדבר אצל ילדים – בדיקת CT היא אחד מאמצעי הדימות האיכותיים ביותר הקיימים כיום, כך שבאופן טבעי נעשה בה שימוש נרחב כשהמטרה היא אבחון מצב המוח. המרכיב החשוב ביותר של בדיקה רגישה ומורכבת מטבעה זו הוא הפענוח, ובעמוד זה תמצאו מידע מפורט אודות הדגשים העיקריים של פענוח CT מוח לילדים וגם אודות הבדיקה עצמה.

באילו מקרים מומלצת בדיקת CT מוח?

כאמור, CT מוח היא בדיקה שמאפשרת זיהוי בעיות ואי תקינות במוח. בין המקרים שבהם מומלץ אמצעי דימות זה: כשבתוך חלל הגולגולת ישנה הצטברות של נוזלים (הידרוצפלוס – מצב שעלול להיות מולד או להיגרם בעקבות טראומה לראש), כשישנו מום מולד אחר הקשור למוח, במקרים של זיהומים או דימומים בחלל הגולגולת, במקרים של דימומים או זיהומים בארובות העיניים או הסינוסים, כשישנו גידול במרכיבים השונים של המוח או הגולגולת, ועוד.

עוד מצב שבו עשויה להתבצע בדיקת CT מוח לילדים הוא כשישנו שינוי משמעותי בהתנהגות והרופא המטפל מבקש לדעת מהם הגורמים לאותו שינוי.

בדיקת MRI פרטית

מאיזה גיל ניתן לבצע CT לילדים?

ילדים יכולים לעבור בדיקת CT מוח, או כל סוג אחר של CT, כבר מגיל 0. הבדיקה אינה פולשנית ולא גורמת לכאב, ובנוסף אחד ההורים יכול לשהות בחדר שבו נמצא מכשיר ה-CT ולתקשר עם הילד או הילדה. חשוב לציין כי על-מנת להפיק את המרב מהמכשיר המשוכלל על הנבדקים להימנע מתזוזה לאורך כל הבדיקה – שנמשכת דקות בודדות בלבד. במרבית המקרים ילדים בגילאי 6-7 ומעלה יוכלו לעשות זאת ללא קושי. לנבדקים צעירים יותר יותאמו פתרונות שיבטיחו אי תזונה ובמידת הצורך הם יעברו את ה-CT מוח בהרדמה.

מה חווים הילדים במהלך סיטי מוח?

הבדיקה המתקדמת כאמור לא גורמת לכאב. בנוסף סיטי מוח אורך מספר דקות בלבד, כך שגם אי הנוחות הכרוכה בשכיבה ללא תזוזה על המיטה הצרה אשר מוכנסת ומוצאת לסירוגין אל תוך המכשיר היא בסופו של דבר נסבלת. לאחר שמסתיימת סריקת המוח וצילומו (ברנטגן) הנבדקים הצעירים יכולים לחזור לשגרה באופן כמעט מידי וללא תופעות לוואי (אלא אם כן הבדיקה בוצעה בהרדמה).

גם ההיערכות לקראת הבדיקה אינה קשה מדי, אפילו עבור ילדים רגישים. לעתים נדרש צום של 4-6 שעות, ובחלק מהמקרים הבדיקה מבוצעת עם חומר ניגוד שמטרתו היא להפוך את הממצאים ברורים יותר ולצמצמם את הסיכון לפענוח לא מושלם. חומר הניגוד ניתן בשתייה או בזריקה – חוויה לא נעימה עבור רוב הילדים אבל גם לא נוראית.

האם ישנם סיכונים בבדיקת CT לילדים?

CT מוח, כמו כל בדיקת סיטי, מבוסס על צילומי רנטגן. לקרני הרנטגן עלולה להיות השפעה מזיקה על גוף האדם, ובפרט כשמדובר בנבדקים צעירים שגופם רגיש יחסית. יחד עם זאת חשוב להדגיש כי כמויות הקרינה בבדיקת CT אינן גבוהות ובפרט לא כשמדובר במכשירים מהדור החדש. לעתים תועדף האופציה של MRI מוח לילדים (בדיקה שלא חושפת את הנבדקים לקרינה), אולם ישנם גם מצבים שבהם CT מוח הוא ההתוויה הנכונה – גם בגלל שמדובר בבדיקה מהירה (כמה דקות בלבד), גם בגלל שה-CT פחות רגיש מה-MRI לתזוזות קלות, גם בגלל שהתורים ל-CT קצרים יותר וגם בגלל שישנם מצבים רפואיים שה-CT מדגימה טוב יותר מאשר ה-MRI.

על-מנת למנוע מצב שבו נדרשות מספר בדיקות CT ועל כן חשיפה רבה יותר לקרינה, חשוב לוודא כי כל פענוח CT מוח במקרה של ילדים מתבצע באופן הטוב ביותר האפשרי ולא מפספס אף פריט מידע.

מי מפענח בדיקות CT מוח לילדים?

פענוח CT הוא מיומנות ספציפית שאותה רוכשים במסגרת התמחות ברדיולוגיה – ענף ברפואה שמתמקד בדימות ומקנה גם המיומנות לפענח ממצאי MRI, אולטרסאונד ועוד בדיקות מתקדמות. באופן עקרוני פענוח CT מוח מבוצע במכון או בבית החולים שבו התבצעה גם הבדיקה עצמה. מחקרים לא מעטים גילו כי ישנו אחוז בלתי מבוטל של טעויות במסגרת הפענוח – כך שלעתים מזוהה מחלה או בעיה למרות שהילד בריא לחלוטין ובמקרים אחרים מתפספס ממצא שמעיד על מחלה ועל כן הילד לא זוכה לטיפול הנדרש. בין הסיבות לטעויות: העומס הרב המוטל על הרדיולוגים בבתי החולים ובמכונים וחוסר ניסיון מספיק.

על-מנת לוודא כי פענוח CT מוח מבוצע באופן מושלם, ניתן לפנות לשירות פענוח פרטי – כך שממצאי המכשיר יועברו לנוירו-רדיולוג בכיר ובעל ניסיון נרחב במיוחד. בדרך זו מושגת תועלת חשובה נוספת: התוצאות מתקבלות תוך 24 שעות (בעוד שבמקרים רגילים פענוח CT לילדים עלול להימשך גם שבועיים).

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)