הכנות לקראת בדיקת CT ראש

הראש, וליתר דיוק המוח שנמצא בתוכו, הוא האיבר החשוב ביותר בגוף שלנו. בכל מקרה שבו ישנו חשש לפגיעה בתפקוד התקין שלו, בין אם עקב טראומה (חבלה) ובין אם עקב מחלה, חשוב לאבחן מיד את המצב ולצורך זה הבדיקה היעילה ביותר היא CT. בעמוד זה תמצאו מידע על ההכנות הנדרשות לקראת CT ראש ודגשים חשובים נוספים כדי למצות את מלוא התועלת האפשרית מהבדיקה.

בדיקת כאבים בלסת

היערכות לקראת CT ראש

CT ראש הינה בדיקה לא פולשנית שנמשכת זמן קצר מאוד, כך בדרך כלל אין צורך בהיערכות מיוחדת לקראתה. יחד עם זאת יש להקפיד על התנהלות לפי כל ההנחיות שתקבלו מהמכון שבו תתבצע הבדיקה.

הדגשים החשובים הם:

  • צום – בחלק מהמקרים יש צורך בצום של 4 או 6 שעות. 
  • חומר ניגוד – בדרך כלל במסגרת בדיקת CT ראש נעשה שימוש בחומר ניגוד מיוחד, וזאת במטרה להפוך את הממצאים שמפיק המכשיר לנוחים יותר לפענוח (על חשיבותו הרבה של פענוח מדויק לחלוטין – בהמשך). במקרים אלה מתבקשים הנבדקים להגיע מוקדם יותר כדי לקבל את החומר בזריקה לזרוע. חולי לב, בעלי סוכרת, חולים באסתמה ומי שסובלים מתפקוד לקוי של בלוטת התריס חייבים לדווח מראש על כך, כדי שהצוות הרפואי יחליט האם להשתמש בחומר הניגוד או לא. גם כשישנה רגישות ליוד חשוב לעדכן מראש את הצוות.
  • נשים הרות – באופן עקרוני ההמלצה לנשים הרות היא לא לעבור בדיקת CT, וזאת עקב החשיפה לקרינה מייננת שנחשבת למסוכנת לעובר. יחד עם זאת ייתכנו מצבים שבהם התועלת הצפויה מאבחון מצב המוח גבוהה מהסיכון, ובפרט בהתחשב במרחק שבין הראש לבין הרחם. אישה הרה, ולמעשה גם מי שסבורה שישנו סיכוי שהיא בהריון, נדרשת לדווח על כך כדי שתתקבל ההחלטה הטובה ביותר עבורה לגבי דרך האבחון.
  • נשים מניקות – אם ה-CT ראש מתבצע בעזרת חומר ניגוד, חל איסור להניק במשך 24 שעות לאחר הבדיקה.
  • ילדים – אוכלוסייה רגישה נוספת, שגם לגביה מומלץ לשקול מעבר MRI מוח במקום CT.

מרכיב משמעותי נוסף בהכנה לקראת הבדיקה הוא זה הרגשי – ועל כך בהרחבה בפסקה הבאה.

איך לעבור בדיקת CT ראש בלי לחץ מיותר?

כל בדיקה רפואית כרוכה בלחץ נפשי מסוים, ובוודאי שכך הדבר כשהמטרה היא אבחון מצב המוח שלנו. החשש מפני תוצאות שליליות ואי הוודאות המשמעותית משפיעים גם על האנשים היציבים והאופטימיים ביותר, כך שכמעט כל מי שמתייצב במכון ה-CT לצורך בדיקה זו מגיע עם רמת מתח בלתי מבוטלת.

על כך יש להוסיף את השהות בתוך מכשיר ה-CT בזמן שהמצלמה חגה סביב הראש ומשגרת את קרני הרנטגן. הצורך לשכב ללא תזוזה על מיטה יחסית צרה והחלל הסגור שמסביב תורמים גם הם ללחץ, וכשלוקחים בחשבון את החשיפה לקרינה (פירוט על כך בפסקה הבאה) – התוצאה כבר עלולה להיות קושי נפשי ניכר לעבור את הבדיקה החיונית (למרות שהיא אורכת כ-10 דקות לכל היותר בדרך כלל).

על-מנת לפוגג את המתח, או לפחות את חלקו, מומלץ לשתף בכנות בתחושות הן את צוות המכון, שמיומן מאוד בהרגעת הנבדקים, והן אנשים קרובים לכם. במקרים שבהם השהות בתוך מכשיר ה-CT מייצרת מתח רב במיוחד ניתן להיעזר בפתרונות השונים הקיימים כיום – ממדיטציות ודמיון מודרך דרך כדורי הרגעה וכלה בהרדמה מלאה. כמובן שלנוכח הסיכונים המסוימים שטמונים בהרדמה מלאה, בפתרון זה ייעשה שימוש רק אם אין שום ברירה אחרת ובמקרים של קלסטרופביה קשה.

האם בדיקת CT חושפת אותנו לקרינה מסוכנת?

באופן עקרוני התשובה לשאלה חשובה זו היא “כן, אבל”.

כן – כל בדיקת CT היא למעשה אוסף צילומי רנטגן, וקרני הרנטגן מייצרות קרינה מייננת, כלומר כזו שעלולה לשנות את מבנה התאים שלנו ועל כן היא מוגדרת כמסוכנת. במקרה של בדיקת CT ראש רמת הקרינה שקולה לזו שנחשפים אליה במהלך 100 צילומי רנטגן – כלומר רמה גבוהה למדי.

יחד עם זאת חשוב לדעת גם שישנם מחקרים עדכניים לפיהם למרות החשיפה הנ”ל, הגידול בסיכון לחלות עקב אותה קרינה הינו מזערי. כשלוקחים בחשבון שלסי.טי. ראש יש תועלת עצומה מבחינת היכולת להגיע לאבחון המדויק תוך זמן קצר, התוצאה היא יחס עלות תועלת רפואי (ולמען האמת גם כלכלי) משתלם.

מה חשוב לדעת על פענוח CT ראש?

על-מנת שהתועלת של אותה בדיקת CT ראש אכן תהיה מרבית, הפענוח של הממצאים חייב להיות מדויק לחלוטין. בהקשר זה כדאי לדעת שלמרבה הצער מתגלות לא מעט טעויות במקרים שבהם הפענוח מופקד בידי הרדיולוגים במכון ה-CT, וזאת למרות ההכשרה המקיפה שעברו – בעיקר עקב העומס הרב שמוטל עליהם בגלל המחסור בתקנים.

פענוח CT ראש פרטי, על-ידי נוירורדיולוג בכיר ובעל ניסיון רב, ממזער את הסיכון להתרחשות טעות ובעצם מבטיח אבחון ללא רבב. השירות מונע מקרים שבהם מפוספסת מחלה או פגיעה וגם מצבים שבהם אדם בריא מאובחן כחולה ונאלץ לעבור טיפולים לא פשוטים ותקופה קשה באופן כללי, שלא לצורך.

אולי יעניין אותך גם: 

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)