בדיקת MRI פרטית בדחיפות: המדריך המלא

דימות בתהודה מגנטית – או בשם המוכר יותר, mri (ראשי התיבות של הביטוי magnetic resonance imaging) – היא הבדיקה המתקדמת ביותר שקיימת כיום בעולם הרפואה. מאז שפותח המכשיר לפני יותר מ-40 שנים הוא כבר תרם לאינספור אבחונים מדויקים ובלא מעט מצבים הוא ממש הציל חיים. ישנם מקרים שבהם נדרשת בדיקה דחופה, ולמעשה בגלל התורים הארוכים יחסית בארץ מטופלים רבים מחפשים mri מהיר. בעמוד זה תמצאו הסברים מתי נדרש אמ.אר.איי דחוף, במה זה כרוך ועל מה חשוב להקפיד במסגרת הפענוח המהיר.

באילו מקרים נדרשת בדיקת mri דחופה?

ישנם לא מעט מצבים רפואיים שבהם כל עיכוב בתחילת הטיפול עלול לגרום נזק, ואפילו נזק חמור ובלתי הפיך. עוד כדאי לקחת בחשבון את המתח הנפשי המשמעותי שמייצרת אי הוודאות עד להשלמת האבחון. במקרים אלה המתנה לתור פנוי ל-mri – תקופה שיכולה להימשך גם חודשיים ואפילו יותר, ולמעשה גם “רק” שבועיים או שלושה מרגישים כמו נצח כשישנו חשש לקיומה של מחלה קשה – היא חוויה שמן הסתם מיותרת לנו לגמרי.

בין המצבים הנ”ל: חשד לפגיעה באזור כזה או אחר במוח, התנהגות לא ברורה שאין לה הסבר ממקור אחר, כאבים עזים בחלל הבטן, מתן שתן לא סדיר או כזה שמלווה בכאבים קשים, חשש לגידולים סרטניים, כאבי גב כרוניים שמחמירים ועוד.

במקרים אלה, עקב המצב העגום של הרפואה הציבורית בישראל, ייתכן שהאופציה המתאימה ביותר היא mri פרטי דחוף.

איך אפשר להגיע ל-mri בלי המתנה ממושכת?

מספר מכשירי ה-mri בישראל ביחס למספר בני האדם שחיים כאן ולצורך הקיים באבחונים מדויקים נמוך מאוד. בפרט מתבלטת הבעיה כשמשווים את המצב בארץ לזה שבמדינות מפותחות אחרות. בשנים האחרונות פורסמו לא מעט כתבות על כך שבתי חולים ומכונים שונים מציעים mri מהיר ללא תור – תמורת תשלום.

בחלק מהמקרים ישנו גורם מתווך, מעין מעכר שלא ברור עד כמה פעולתו חוקית, והוא גוזר קופון של כמה מאות שקלים או אפילו אלפי שקלים כדי לארגן תור דחוף. במקרים אחרים בית החולים או המכון עצמו מציע mri דחוף. בכל מקרה כדאי לדעת שבדרך כלל קופת החולים מממנת את בדיקת ה-mri, אבל היא לא תשלם עבור mri פרטי דחוף. ישנם ביטוחים פרטיים שמכסים בדיקות דימות וכדאי לפנות לסוכן הביטוח שלכם כדי לדעת מה כולל ביטוח הבריאות שלכם.

על מה חשוב להקפיד במסגרת פענוח mri דחוף?

בנוסף להמתנה לבדיקה עצמה, גם הפענוח מחייב במקרים רבים סבלנות (שמן הסתם קשה לגייס במצב של מתח וכאב). הסיבה לכך היא שבישראל חסרים לא “רק” מכשירי mri אלא גם מפענחים. עפ”י הערכות גורמים בכירים בתחום הרפואה, הפער בין הרצוי למצוי עומד על כ-200 רדיולוגים (הרופאים שעברו התמחות ייחודית ואחראים על פענוח תוצאות דימות).

כשעוברים mri פרטי דחוף, השירות כולל גם פענוח מהיר – אבל הוא לא מספק מענה לבעיה חמורה אחרת: אחוז הטעויות הגבוה יחסית של הפענוחים במכונים ובבתי החולים. מחקר שנערך לפני מספר שנים גילה שב-10-20% מהמקרים ישנה טעות בפענוח – טעות שכמובן עלולה לעלות לנבדק ביוקר ולגרום לו נזק רב – וזאת עקב העומס המשמעותי בשל המחסור ברדיולוגים.

פענוח mri פרטי על-ידי נוירו-רדיולוג בכיר ובעל ניסיון עשיר במיוחד פותר גם את הבעיה הנ”ל.

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)