מה מראה בדיקת סיטי גב תחתון?

בעיות גב הן מטרד נפוץ ביותר, בין 80% ל-90% מאוכלוסיית העולם תתמודד עם כאבי גב בצורות שונות. השימוש בבדיקת סיטי (CT), טומוגרפיה ממוחשבת, לאבחון בעיות גב תחתון הפך נפוץ יותר ויותר. כטכניקת הדמיה לא פולשנית, בדיקת סיטי מציעה תובנות חשובות לגבי המבנים המורכבים של הגב התחתון, ומסייעות באבחון מדויק ובתכנון הטיפול למצבים שונים בעמוד השדרה.

מהי בדיקת CT לגב תחתון?

בדיקת CT כוללת טכנולוגיית רנטגן הלוכדת תמונות חתך של הגוף. כאשר מתמקדים בגב התחתון, בדיקת סיטי מספקת תמונות מפורטות של עצמות עמוד השדרה, המפרקים, הסחוסים, השרירים, העצבים והרקמות הסובבות. טכניקת הדמיה זו מציעה מבט מקיף יותר בהשוואה לצילומי רנטגן פשוטים, ומאפשרת לרופאים להעריך מצבים רפואיים שונים כמו שברים, פריצת דיסק, היצרות בעמוד השדרה או גידולים.

מתי מומלץ לבצע בדיקת סיטי לגב התחתון?

בדיקות CT שימושיות במיוחד במקרים בהם נדרשת רמת פירוט גבוהה יותר, כמו שינויים ניווניים ברקמות הסחוסיות, במלים אחרות – הדיסקים שבין החוליות של עמוד השדרה. בדיקת סיטי גב תחתון תבוצע כאשר ישנו חשש לבלט דיסק, בקע דיסק או לפריצת דיסק.

  • בלט דיסק: מצב בו הרקמה הסחוסית נדחפת מעבר לקו החוליות ומגיעה אל תעלת השדרה או לשורשי עצבים.
  • בקע דיסק: שלב חמור יותר בו חלק מהסיבים ברקמות הסחוסיות נקרע.
  • פריצת דיסק: כאשר בקע דיסק מחמיר עד לקרע מוחלט בסיבים ודליפה של הנוזל הצמיגי שבתוך הדיסק.

גורמים נוספים לביצוע בדיקת סיטי גב יכולים להיות כאבי גב כתוצאה מפגיעה בשרירים באזור הגב התחתון, ברצועות, בגידים ובמפרקים. סיבה נוספת היא היצרות תעלת השדה, מצב בו תעלת חוט השדרה לוחצת עליו ועל תאי העצב בו וגורמת לכאב.

כיצד מתבצעת סריקת סיטי גב תחתון?

במהלך בדיקת CT גב התחתון, המטופל שוכב על שולחן שנע לתוך סורק ה-CT. הסורק פולט קרני רנטגן המסתובבות סביב הגוף, לוכדות מספר רב של תמונות. לאחר מכן מחשב מחבר את התמונות הללו כדי ליצור תצוגה תלת ממדית מפורטת של מבני הגב התחתון.

איך להתכונן לבדיקה?

בדרך כלל, נדרשת הכנה מינימלית לבדיקת CT גב תחתון. לעתים מומלץ למטופלים להימנע מאכילה במשך כמה שעות לפני ההליך, תלוי אם יש צורך בחומר ניגוד. השימוש בחומר ניגוד, המוזרק לווריד, משפר את הנראות של רקמות וכלי דם מסוימים. חשוב שהמטופל ישתף את הצוות הרפואי על כל אלרגיה או מצב רפואי, במיוחד אלה הקשורים לחומר ניגוד או תגובות אלרגיות קודמות במהלך הליכי הדמיה.

הסריקה עצמה אינה כואבת ומהירה יחסית, ונמשכת כ-10 עד 30 דקות. חיוני לשכב ללא תנועה במהלך הסריקה כדי להבטיח תמונות ברורות ומדויקות.

יתרונות וסיכונים של סיטי גב תחתון

סריקות CT גב תחתון מספקות תמונות מפורטות המסייעות באבחון מדויק מאוד, המאפשר להתאים טיפול מדויק. עם זאת, כמו כל הליך רפואי, סריקות CT נושאות סיכונים מסוימים, הקשורים בעיקר לחשיפה לקרינה. בעוד שרמות הקרינה נמוכות יחסית ונחשבות בטוחות, הן עדיין גבוהות ביחס לצילום רנטגן רגיל. לנשים בהריון מומלץ שלא לבצע בדיקות סיטי.

פענוח סיטי גב תחתון אצל פרופ׳ חן הופמן

לאחר הסריקה, רדיולוגים מומחים מפענחים את התוצאות. בשל העומס הרב על רדיולוגים בשירות הציבורי, לעתים קורות טעויות בפענוח שיכולות להביא להשלכות חמורות על המטופל. על מנת להקטין את הסיכוי לטעות ולהבטיח פענוח עם קשב מלא אפשר לבצע פענוח פרטי.

פענוח בדיקת הסיטי אצל פרופ׳ חן הופמן, נוירורדיולוג מומחה, מבטיחה שהבדיקה שלכם מקבלת את מירב תשומת הלב. בבדיקה פרטית אתם יכולים לדעת בדיוק מהו הניסיון של המפענח שלכם, ולקבל את התוצאות תוך 24 שעות. פענוח מדויק יכול להיות ההבדל בין החמרה במצב לבין טיפול נכון.

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)