בדיקת PET MRI: תהליך הבדיקה ופענוח

בדיקת PET MRI

תחום הרפואה והדימות חווה שינויים רבים עם התקדמות הטכנולוגיה. היום קיימות בדיקות איכותיות המעניקות תוצאות מדויקות ועושות שימוש במכשור רפואי מתקדם. בדיקת PET MRI היא אחת הבדיקות החכמות והיעילות ביותר לאבחון של מצבים שונים בגוף. תוצאות הבדיקה מעניקות תמונות תלת ממדיות באיכות גבוהה ומאפשרות לרופא ולרדיולוג המומחה לבצע אבחון נכון ומדויק.

במאמר זה נדבר על בדיקת PET MRI – מהי, מתי היא מומלצת, תהליך הבדיקה ופענוח.

קצת על ההיסטוריה של בדיקת PET MRI

קיימות בדיקות PET שמטרתן לספק מידע על הפעילות המטבולית של הגוף. בדיקות MRI לעומת זאת, מספקות יותר מידע אנטומי של איברים פנימיים. בסוף שנות ה-90, עלתה המחשבה לשלב את שתי הטכנולוגיות בתוך מכשיר אחד וכך נוצרה בדיקת PET MRI. סגנון הבדיקה הזה נקרא דימות משולב או דימות היברידי, או באנגלית Hybrid Imaging. בזכות השילוב בין בדיקה אנטומית לבין בדיקה פונקציונלית, ניתן לקבל תמונה ברורה ורגישה יותר לעומת בדיקות דימות אחרות. כמו כן, בדיקת PET MRI נחשבת לבטוחה במיוחד משום שלא נעשה בה שימוש בקרינה מייננת.

תהליך הבדיקה

בדיקת PET MRI משלבת מיפוי מסוג PET הכולל הזרקה של איזוטופ רדיואקטיבי ביחד עם סריקת MRI. השילוב של השתיים מאפשר בדיקה איכותית ותוצאות מדויקות ביותר. במהלך הבדיקה מבצעים למעשה 2 סריקות דימות ברצף באותו הנבדק. אחת רדיוגרפית ואחת גרעינית. הבדיקה המתקדמת הזו מאפשרת לקבל מידע פיזיולוגי, מטבולי ותפקודי בעזרת ה-PET ובו זמנית גם מידע מבני בעזרת ה-MRI. המכשיר המתקדם מאפשר ביצוע בדיקה אחת המשלבת את היתרונות של כל טכנולוגיה בנפרד. כך הרופא והרדיולוג המומחה יכול לאפיין באופן מדויק יותר את האזורים בהם מתרחשת קליטה מוגברת של FDG, החומר הרדיואקטיבי בו נעשה שימוש בבדיקת ה-PET.

בזכות טכנולוגיה ממוחשבת מתקדמת אפשר לצפות בתמונות של כל בדיקה בנפרד או בשילוב של שתיהן. בדומה לכל בדיקה טומוגרפית אחרת, התמונות המתקבלות בבדיקת PET MRI מוצגות בחתכים (פרוסות). הרופא יכול לעיין בכל חתך בנפרד או לבנות תמונות תלת-ממדיות בעזרת המחשב. תוצאות הבדיקה מאפשרות קבלה של תמונות ברורות ואיכותיות, באמצעותן הרופא והרדיולוג יכולים לראות את מצב פנים הגוף, איברים ואזורים שונים ולאבחן מצבים רפואיים באופן מדויק הרבה יותר משאר בדיקות הדימות.

פענוח של בדיקת PET MRI

כחלק מתהליך פענוח בדיקת PET MRI, הרופא המטפל בודק את תוצאות הבדיקה ומעביר אותן לרדיולוג מומחה לחוות דעת שנייה וחשובה. לאחר שהרדיולוג המומחה עבר על התוצאות בקפדנות ואישר אותן או ראה ממצאים נוספים שהרופא לא גילה, הרדיולוג מעביר את תוצאות הבדיקה חזרה לרופא המטפל לשם התחלה או המשך תהליך טיפולי במקרים בהם עולה בכך הצורך. בבדיקה ניתן להגיע לתוצאות מדויקות ביותר בזכות תמונות תלת ממדיות באיכות גבוהה. הבדיקה מאפשרת להגיע עד לרמה של תפקודי רקמה, אבחון גידולים סרטניים ומחלות נוירולוגיות כדוגמת פרקינסון ואלצהיימר, ועוד מצבים – עוד לפני שנראה ביטוי קליני של המחלה.

לבדיקת PET MRI קיים יתרון משמעותי על פני בדיקות דימות תהודה מגנטית אחרות, כמו PET CT למשל. הבדיקה מקטינה באופן משמעותי את הקרינה אליה נחשף המטופל. הקרינה הנפלטת בבדיקה דומה לרמת הקרינה אליה אנחנו נחשפים באופן טבעי – קרינה קוסמית, ולכן היא נחשבת לבטוחה ביותר.

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)