בדיקת CT: איפה כדאי לעשות אותה?

בדיקת CT היא סריקה של הגוף אשר משמשת למטרות אבחון של מצבים רפואיים שונים. בדיקה זו נחשבת לבדיקת ההדמיה האבחנתית הנפוצה ביותר בעולם. ניתן לבצע בדיקת CT במקומות רבים ושונים היום כמו בתי חולים או מרפאות רנטגן המכילות מכשיר CT. לאחר ביצוע הבדיקה, חשוב להקפיד לעקוב אחר הוראות הרופא שלכם ולקחת את התוצאות לקבלת חוות דעת שנייה אצל רדיולוג מומחה. במאמר זה נדבר על הבדיקה המתקדמת הזו, איפה כדאי לעשות אותה ובאילו מקרים יעלה בה הצורך.

מהי בדיקת CT ובאילו מקרים יש לבצע אותה?

בדיקת CT היא בדיקת ההדמיה האבחנתית הנפוצה ביותר בעולם. מכשיר ה-CT הראשון פותח בתחילת שנות ה-70. הבדיקה, המכונה בעברית טומוגרפיה ממוחשבת, היא בדיקה אבחנתית המשלבת קרינת רנטגן עם טכנולוגיית מחשב מתקדמת ליצירת תמונות מדויקות של פנים הגוף. התמונות המתקבלות בבדיקה מוצגות בצורת פרוסות וחתכים, כאשר בכל פרוסה מוצגים האיברים הפנימיים, כלי הדם, העצמות והרקמות של הנבדק. בדיקת CT היא הליך נגיש, מהיר ונטול כאבים. בסריקה מתקדמת זו מתקבלות תמונות ברורות ואיכותיות ברזולוציה גבוהה המאפשרות לראות את המבנים השונים ולבצע אבחון מדויק.

בין הסיבות הנפוצות ביותר לביצוע בדיקת CT נמנות:

  • אבחנה ובדיקה של תאים סרטניים, מיקום הגידול והיקפו, וכן גם התפשטות גרורות.
  • סריקה של פגיעה באיברים פנימיים, דימומים ושברים לאחר טראומה.
  • אבחון מחלות דלקתיות, מחלות לב וכלי דם, מחלות אף-אוזן-גרון ומחלות ריאה.
  • מעקב אחר הפרעות בשרירים ובמערכת השלד ובעיות אורתופדיות.
  • אבחון של הפרעות במערכת השתן כמו אבנים בכליות וכדומה.

מדוע יש לקבל חוות דעת מרדיולוג בבדיקת CT?

הרדיולוג מנחה את הרנטגנאי, אשר מבצע בפועל את הבדיקה, כיצד לבצע אותה מבחינה טכנית. טכניקת בדיקות הדימות מורכבת וכוללת היבטים טכניים רבים. לכן, חשוב מאוד שהבדיקה תתבצע במקום מקצועי על ידי רופאים מומחים בלבד. אחרי שקיבלתם את תוצאות הבדיקה שלכם, מומלץ ביותר להעביר את התוצאות לידיו של רדיולוג מומחה. חשיבותו של הרופא הרדיולוג גבוהה במיוחד בבדיקות הדמיה מסוג זה. הוא זה אשר קובע את איכות ביצוע הבדיקה ובאמצעות הידע הקליני שלו יכול לזהות את המחלה או הממצא וחומרתם. בזכות התקדמות הטכנולוגיה ניתן לאבחן היום בצורה מדויקת ומוקדם יותר מאי פעם מחלות ומצבי חולי שונים, וכך להעניק לכל מטופל או מטופלת את הטיפול הטוב והמתאים ביותר עבורם.

היכן בדיקת CT מתבצעת ואיפה כדאי לעשות אותה?

לאור ההתקדמות הטכנולוגית חלה עלייה משמעותית בצורך לביצוע בדיקות דימות. בארה”ב בוצעו כ-70 מיליון בדיקות סיטי בשנה, לעומת כ-13 מיליון בדיקות בלבד לפני כעשור. בדיקת CT נעשית בדרך כלל במרכזי הדמיה, בתי חולים או קליניקות רנטגן פרטיות עם המכשור המתאים, על ידי רופא מומחה ובהנחייתו של רדיולוג.

במקרים מסוימים יהיה צורך בהזרקת חומר ניגוד תוך ורידי, בכדי לקבל את התמונות הברורות והאיכותיות ביותר. חומר הניגוד מסייע להדגיש את המבנים המצולמים במהלך הבדיקה ומאפשר לרדיולוג ולרופא המטפל לבצע את האבחון המדויק ביותר. תוצאות הבדיקה מועברות לרופא המטפל שלכם ונבדקות על ידי אנשי מקצוע אחרים בתחום הבריאות כגון רופאים או פתולוגים. לאחר האבחנה, יש לקחת את התוצאות לרדיולוג מומחה לקבלת חוות דעת שנייה ואבחון נוסף ומעמיק יותר.

אולי יעניין אותך גם:

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)