MRI בטן

חלל הבטן מכיל כמה מהאיברים היותר חשובים בגוף האדם: כבד, לבלב, מעיים, כליות ועוד. כשישנו חשש לבעיה רפואית הקשורה לאיברים אלה, נדרש אבחון מדויק, ומי שיודע לספק תמונה תלת ממדית מפורטת של פנים הגוף הוא מכשיר ה-MRI. בעמוד זה תמצאו מידע כללי על בדיקת MRI בטן ודגשים שחשוב להקפיד עליהם כדי להגיע לאבחון המדויק ביותר.

כיצד עובד מכשיר ה-MRI ואיך להיערך לבדיקה?

בדיקת MRI – ובעברית: דימות בתהודה מגנטית (Magnetic Resonance Imaging) – מתבצעת בתוך מכשיר גדול שמהווה למעשה שדה מגנטי רב עוצמה. הפעלת ה- MRI שולחת גלי רדיו לאזור הספציפי בחלל הבטן שאותו רוצים לבדוק, ואלה גורמים לתזוזה של יוני מימן מתוך מולקולות המים שברקמות השונות באותו אזור. לאחר הפסקת שידור גלי הרדיו, היונים חוזרים למקומם המקורי, ותוך כדי תזוזה מייצרים הדהוד (Resonance, ומכאן שם המכשיר). האנרגיה של ההדהוד נמדדת ולאחר מכן מתורגמת לתמונה בתלת מימד. השלב האחרון, והחשוב מכולם, הוא פענוח התמונה כדי לספק לרופא המטפל את המידע הנחוץ לו לשם האבחון.

MRI בטן אינה פולשנית ולא גורמת לכאב, אם כי תיתכן אי נוחות קלה עקב הצורך לשכב ללא תזוזה. גם השהות בתוך החלל הסגור עלולה לייצר מתח, ובמקרים אלה כדאי ליידע מראש את צוות המכון ולהיעזר בפתרונות השונים הקיימים (תרופות ארגעה, מדיטציה, זריקת טשטוש ואם אין ברירה גם הרדמה מלאה).

בדיקת MRI ראש

איך להיערך לבדיקה?

משך הבדיקה הוא חצי שעה עד שעה. במקרים מסוימים נדרשת הזרקת חומר ניגוד שהופך את התוצאות לנוחות יותר לפענוח. הדגשים העיקריים בהיערכות ל-MRI בטן הם:

  • בדיקות דם – כולל תפקודי כליה, על-מנת לוודא שחומר הניגוד לא עלול להזיק
  • כניסה למכשיר ללא פריטים ממתכת: שעונים, עגילים, מפתחות, סלולרי, כרטיס אשראי וכו’ – וזאת בגלל השדה המגנטי רב העוצמה.
  • צום – בחלק מהמקרים יש צורך בצום של 4 שעות. הנחיות ספציפיות יימסרו במועד קביעת התור.
  • בגדים נוחים – על-מנת למנוע לחץ מיותר עקב לבוש לא מתאים.
  • הנקה – ההמלצות היום הן שאין סיבה להפסיק הנקה לאחר הזרקה. במידה ויש חשש או אי רצון של האישה להזרקה ממליצים להפסיק ל 12-24 את ההנקה. אין הצדקה רפואית לכך בכל מקרה. הבדיקה עצמה לא מסוכנת לנשים מניקות וגם לא לנשים הרות (שכן אין בה קרינה מייננת).
  • ליווי – לאחר בדיקות MRI ניתן לחזור לשגרה מלאה באופן מידי. המקרים היחידים שבהם יש צורך בליווי הם כשנעשה שימוש בזריקות טשטוש או בהרדמה. במידה ואתם חשים חשש מסוים לקראת הבדיקה, חברה של אדם קרוב יכולה לסייע מאוד.

חשיבות הפענוח

MRI בטן מתבצעת במצבים רפואיים רגישים ומורכבים – חשש לגרורות סרטניות בכבד, דלקות כרוניות במעי (קוליטיס או קרוהן), תפקוד לא תקין של הטחול, בעיות בכליות ועוד.

בהתאם ישנה חשיבות רבה מאוד לפענוח מדויק לחלוטין, בלי שום טעות. למרבה הצער, עקב מצוקות תקציביות ואחרות במערכת הבריאות, נוצר מחסור חמור ברדיולוגים – רופאים שאמונים על פענוח תוצאות בדיקות MRI ואמצעי דימות מתקדמים אחרים. כתוצאה מכך, מוטל עומס רב מאוד על המפענחים במכונים, והדבר בא לידי ביטוי באחוז גבוה יחסית של טעויות (לפי הערכת מומחים, ב-10%-20% מהבדיקות).

על-מנת להיות בטוחים שהרופא שמטפל בכם קיבל את כל המידע הנחוץ לו, בלי שום פספוס של שום ניואנס, ניתן לפנות לקבלת חוות דעת שנייה. שירות זה ניתן על-ידי נוירו-רדיולוג בכיר ומנוסה מאוד, באופן פרטי, כך שמוקדשת לממצאי ה-MRI מלוא תשומת הלב הנדרשת. התשובות מתקבלות תוך 24 שעות וכוללות הסברים מפורטים.

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)