מה אתם צריכים לדעת על פענוח MRI מוח?

כל מי שנכנס לבדיקת MRI של המוח נמצא מן הסתם בלחץ ובמתח. כל פגם, כולל הקטן ביותר, באחד החלקים של המוח עלול לגרום לפגיעה משמעותית באיכות החיים, וישנם גם מצבים שמהווים סכנת חיים של ממש. מכשירי ה-MRI נחשבים למתקדמים ביותר בעולם הרפואה, אבל חשוב לזכור שגם הציוד המשוכלל ביותר עדיין לא מבטיח אבחון מדויק – לשם כך נדרש גם פענוח מושלם, וכאן העניינים מתחילים להסתבך.

מצד אחד בכל בית חולים ובכל מכון שהצטייד במכשיר דימות בתהודה מגנטית (השם העברי של ה-MRI, שם שהוא למעשה ראשי תיבות של הביטוי Magnetic Resonance Imaging) עובדים מפענחים מיומנים. אותם אנשי מקצוע, שנקראים רדיולוגים, עברו הכשרה ארוכה מאוד (6 שנות לימודי רפואה, שנת סטאז’ כללי ועוד 5 שנים של התמחות בפענוח תוצאות בדיקות כמו MRI, CT, אולטרסאונד ועוד). הם גם מודעים היטב לגודל האחריות כשהם ניגשים למלאכת פענוח MRI מוח – ובכל זאת ישנן לא מעט שגיאות.

למעשה גורמים בכירים בתחום הרפואה בישראל מעריכים את אחוז הטעויות במסגרת פענוח תוצאות MRI ו-CT בכ-10 עד 20%! חשוב להדגיש שאמנם לא מדובר רק בבדיקות של המוח אלא באופן כללי, אבל מן הסתם כל מי שמודע לנתון הזה לא יכול להיכנס לבדיקת MRI מוח עם ידיעה ודאית שהיא תוביל לאבחון נכון. על-מנת להבטיח שקט נפשי אמיתי נדרש פתרון אחר.

מהו פענוח MRI פרטי?

הפתרון היחיד שמבטיח שקט נפשי אמיתי ו-ודאות של 99.99% שלא תתרחש טעות במהלך הפענוח של תוצאות ה-MRI הוא שירות פענוח פרטי.

פענוח MRI מוח באופן פרטי מתבצע על-ידי נוירורדיולוג שעבר לא “רק” את 12 שנות ההכשרה הבסיסיות אלא עוד תת-התמחויות שהעצימו את היכולות שלו. בנוסף מדובר באיש מקצוע שיש לו ניסיון עשיר מאוד שעוזר לו לדעת בדיוק במה צריך להתמקד בכל בדיקה ובדיקה, בהתאם למצב הרפואי הספציפי של כל מטופל ומטופלת.

מרכיב מהותי נוסף ברמת האמון המרבית כלפי תוצאות הפענוח הוא זמן. הסיבה העיקרית לאחוז הטעויות הגבוה יחסית בבתי החולים ובמכוני ה-MRI הוא מגבלת הזמן. מספר המכשירים המצומצם ביחס לגודל האוכלוסייה והמחסור החמור ברדיולוגים גורמים לכך שיש תורים ארוכים לכל סוגי הבדיקות, כולל MRI מוח. בהתאם פרק הזמן שמוקדש לכל פענוח מוגבל – ולעומת זאת נוירורדיולוג בכיר שמבצע פענוח פרטי יכול להקדיש לכל פרט ופרט, ולכל ניואנס וניואנס, את מלוא תשומת הלב הנדרשת.

באילו מקרים כדאי לבצע פענוח של MRI מוח באופן פרטי?

פענוח MRI מוח שגוי מוביל לשני סוגי מצבים בעייתיים במיוחד: האחד הוא מצב שבו אדם בריא לגמרי עובר טיפולים קשים בגלל אבחון שגוי, וכתוצאה מכך סובל גם מתופעות לוואי שעלולות להיות חמורות וגם ממתח נפשי רב עקב החשש לבריאות המוח (חשש שכאמור אין לו סיבה אמיתית). המצב השני הוא פספוס פגיעה באחד המבנים המורכבים של המוח, כך שאדם שזקוק לטיפול לא יקבל אותו. במקרים אלה המחלה או הפגיעה עלולה להחמיר ואף לגרום לנזקים בלתי הפיכים.

בהתאם בכל מקרה שבו לתוצאות הפענוח השפעה משמעותית על חיי האדם, מומלץ לפנות לפענוח פרטי. גם לאחר שכבר בוצע הפענוח בבית החולים או במכון ה-MRI וישנו ספק, כדאי לא להשאיר את הספק אלא לפנות לקבלת חוות דעת שנייה – כאמור מנוירורדיולוג בכיר. פענוח פרטי מושלם תוך 24 שעות וכולל גם ייעוץ והסברים מפורטים לגבי הממצאים.

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)