בדיקת MRI: כמה היא נפוצה?

אחת הבדיקות הנפוצות ביותר בעולם לאבחון של מצבים שונים בפנים הגוף היא בדיקת MRI. מעבר לעובדה שבדיקה זו היא בטוחה במיוחד, היא גם מתבצעת בזמן קצר יחסית ובקלות. היא לא כרוכה בכאבים או תופעות לוואי. ניתן לעבור אותה בכל גיל והיא אפילו בטוחה גם עבור תינוקות ועוברים בבטן אמם, בזכות העובדה שבדיקת MRI לא עושה שימוש בקרינה מייננת. אז מהי בדיוק בדיקת MRI, כיצד היא מתבצעת, באילו מקרים היא נדרשת ועד כמה היא באמת נפוצה? כל מה שרציתם לדעת מחכה לכם במאמר.

בדיקת MRI: כמה היא נפוצה?

מהי בדיקת MRI?

בדיקת MRI או באנגלית Magnetic Resonance Imaging, נקראת בעברית גם דימות תהודה מגנטית. הבדיקה עושה שימוש במכשור רפואי מתקדם ביותר ומעניקה תמונות תלת ממדיות ומדויקות של האיברים הפנימיים והרקמות השונות בגוף. באמצעות בדיקת MRI ניתן לבצע אבחון של מצבים רפואיים שונים ומעקב אחר מחלות כמו טרשת נפוצה, גידולים סרטניים, פריצת דיסק ומחלות נוירולוגיות. התמונות המתקבלות בבדיקה הן תלת ממדיות ובאיכות גבוהה מאוד. הן מאפשרות לרופא ולרדיולוג המומחה לבצע אבחון נכון ומדויק של מחלות ומצבים. בדיקה זו נפוצה ביותר בקרב מכונים רפואיים, בתי חולים וקליניקות בכל העולם וביכולתה אף להציל חיים.

רמת הדיוק של בדיקת MRI היא גבוהה ביותר משאר בדיקות ההדמיה השונות. בנוסף לכך, בבדיקה זו לא כרוכים סיכונים משום שמכשיר הבדיקה משתמש בתהודה מגנטית, בניגוד למכשירים אחרים שמשתמשים בקרינה מייננת, כדוגמת CT או רנטגן.

כיצד הבדיקה מתבצעת?

הבדיקה מתבצעת באמצעות מכשיר הדמיה חכם ומתקדם העובד על עיקרון של תהודה מגנטית ושליחת גלי רדיו. בדיקת MRI מאפשרת לקבל תמונה מלאה של פנים הגוף בבדיקה לא פולשנית. הבדיקה עצמה מתבצעת בשכיבה, כאשר הנבדקים שוכבים על מיטה המוכנסת אל תוך מכשיר ה-MRI. המכשיר מדמה מעין מנהרה בעלת חלל סגור ורחב יחסית. בכדי להגיע לתוצאות המדויקות והאיכותיות ביותר מהבדיקה המאפשרות לרופא והרדיולוג המומחה לבצע אבחון נכון ויעיל, חשוב לשכב ללא תנועה לאורך כל הבדיקה בתוך המכשיר ולהימנע מתזוזות. התקשורת עם מפעיל ה-MRI מתבצעת באמצעות אוזניה.

מפעיל ה-MRI יבקש מכם לעצור את הנשימה לכמה שניות בפרקי זמן מסוימים או לנשום באופן מסוים לפי הצורך. במהלך בדיקת MRI, מטופלים מסוימים עלולים לחוות מצבים של אי-נוחות או לחץ בשל השהייה בחלל סגור. בשל כך, מפעיל המכונה נמצא אתכם בחדר הסמוך לכל אורך הבדיקה. הוא מוודא שתהיו רגועים ונינוחים במהלכה בשביל שהיא תתבצע באופן יעיל ולא תצטרכו לעבור בדיקה חוזרת עקב תוצאות לא ברורות.

עד כמה הבדיקה נפוצה?

ברחבי העולם מתבצעות כ-30 מיליון בדיקות MRI במוסדים רפואיים בשנה. בשנת 2015 היו בישראל 23 מכונות MRI. ב-4 שנים בלבד, נתון זה כמעט הוכפל לכדי 42 מכונות MRI בישראל בשנת 2019. עם השנים השימוש במכונות MRI הפך למאוד נפוץ ופופולרי בארץ והביקוש לבדיקה עלה באופן משמעותי. בכדי לייעל את השימוש במכשירי ה-MRI, היום ניתן למצוא מכונים רפואיים עם מכשירים פעילים 24 שעות ביממה במשך 6 ימים בשבוע עבור בדיקות רגילות, וכמו כן גם בדיקות 24/7 במצבים דחופים. במקרים בהם הרופא מפנה לבדיקת MRI, חשוב לעבור אותה בהקדם. את התוצאות מומלץ להעביר לרדיולוג מומחה לבדיקה מקצועית ומתן חוות דעת שנייה.

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)