איך להתכונן אל בדיקת CT ראש? הנחיות מפורטות

CT ראש היא בדיקה מתקדמת שמספקת תמונת מצב מפורטת ומדויקת לגבי המבנים השונים במוח והגולגולת. בין השאר מאפשרת בדיקת CT ראש לזהות תהליכים זיהומיים, גידולים, דימומים במוח, שברים בעצמות הפנים או הגולגולת, מורסות ועוד. המידע בעמוד זה יעזור לכם להיערך באופן אופטימלי לבדיקה ולהגיע אליה מוכנים לחלוטין.

 בדיקות דם

ישנם מקרים שבהם נדרשות בדיקות דם לפני הגעה למכון הדימות לצורך ביצוע CT ראש. בפרט יש צורך בתוצאות עדכניות, כלומר בטווח של 3 חודשים, אצל חולים במחלות כרוניות (מחלות כליה, סוכרת, מחלות לב, בעיות בבלוטת התריס) ואצל אנשים מבוגרים. כשישנה בעיה כלשהי בכליה בדיקות הדם יתבצעו לכל המוקדם חודש לפני ה-CT.

צום

כשבדיקת סי.טי. ראש מתבצעת בעזרת חומר ניגוד – חומר מיוחד שמטרתו להפוך את התמונות שמפיק המכשיר לברורות יותר ונוחות יותר לפענוח – נדרש צום של 3 שעות. בפרק זמן זה מותר לשתות מים. חומר הניגוד מבוסס על יוד, ולכן רגישות ליוד או אלרגיה אליו חייבות להיות מדווחות מבעוד מועד לצוות המכון. את החומר עצמו מקבלים בשתייה או בהזרקה. באופציה הראשונה הנבדקים שותים כ-2 ליטר של מים עם חומר הניגוד במשך כשעה וחצי, ובאופציה השנייה ההזרקה היא באמצעות עירוי אל וריד ביד.

הנקה

CT ראש לא מתאימה לנשים הרות (וגם לא לפעוטות וילדים). נשים מניקות יכולות לעבור את הבדיקה, אבל אם היא מתבצעת בעזרת חומר ניגוד יש להימנע מהנקה במשך יממה שלמה, כלומר 24 שעות מהרגע שבו ניתן החומר. מאחר שכל הנבדקות מיודעות מראש לגבי הצורך בחומר ניגוד, אישה מניקה יכולה להיערך לכך באמצעות שאיבת חלב לפני ה-CT. 

בגדים נוחים וללא תכשיטים

סי.טי. ראש הינה בדיקה לא פולשנית ולא כרוך בה כאב. כן תיתכן אי נוחות עקב הצורך לשכב ללא תנועה – תזוזות פוגמות ביכולת של המכשיר המשוכלל לשקף את הנעשה בתוך הראש ועלולות להאריך את משך הבדיקה. על-מנת למזער את אי הנוחות מומלץ להגיע בבגדים נוחים ורפויים, ועוד הנחיה היא להגיע למכון הדימות ללא שרשראות, טבעות, צמידים וכו’.

פחד משהות בחלל סגור

בדיקת CT ראש אורכת זמן קצר מאוד, אולם גם כך השהות בחלל סגור עלולה לייצר קושי ממשי עבור אנשים שחוששים מכך. רצוי ליידע מראש את צוות המכון לגבי הקושי לשהות בחלל סגור כבר בעת קביעת התור. במקרים קלים ניתן לטפל באמצעות מדיטציה, דמיון מודרך או כדור הרגעה. כשהפחד הופך לחרדה של ממש, כלומר קלסטרופוביה, ייתכן צורך בזריקת טשטוש או אפילו במעבר ה-CT תחת הרדמה מלאה – בהתאם להחלטת הרופאים במכון. בכל מקרה חשוב להדגיש כי תוך כדי הבדיקה ישנה אפשרות ליצור קשר עם הטכנאי שמפעיל את המכשיר. 

חזרה לשגרה

ברוב המקרים ניתן לחזור לשגרת היומיום מיד לאחר הבדיקה. כשחומר הניגוד ניתן בהזרקה הנבדקים מתבקשים להמתין כ-30 דקות ליתר ביטחון על-מנת לוודא שאין תופעות לוואי. אם ה-CT בוצעה תחת טשטוש או הרדמה יש כמובן צורך בפרק זמן מסוים להתאוששות וחזרה לערות מלאה. במקרים אלה מומלץ להגיע למכון הדימות עם מלווה.

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)