דימות רפואי (Imaging)

דימות (Imaging) הוא תחום מרכזי ברפואה המודרנית. באמצעות הדימות הרפואי ניתן ליצור תמונה ברורה ומדויקת של מבנים או תהליכים המתרחשים בתוך הגוף, ועל בסיס מידע זה לקבל את ההחלטות הנכונות עבור האדם. כאן בעמוד תמצאו הסברים מפורטים לגבי סוגי הדימות הרפואי, המכשירים באמצעותם מתבצע הדימות והדגשים החשובים ביותר על-מנת להפיק את מלוא התועלת האפשרית מהדימות.

סוגי דימות רפואי

דימות רפואי הוא כאמור יצירת תמונה של הנעשה בתוך גוף האדם, על בסיס טכנולוגיות מתקדמות שונות. ישנם שני סוגים של דימות – מבני ותפקודי.

דימות מבני מספק מידע לגבי מבנים אנטומיים בגוף האדם, לרבות מבנים זעירים ועדינים במיוחד. לצורך הדימות המבני נעשה שימוש בצילומי רנטגן, ב-CT, בדימות בתהודה מגנטית (MRI) ובאולטרסאונד (פירוט לגבי כל המכשירים הנ”ל בהמשך העמוד).

דימות תפקודי מבוסס בדרך כלל על חומרים רדיואקטיביים שונים, במינון נמוך כמובן. חומרים אלה נקלטים ברקמות רלוונטיות ומאפשרים לדמות את פעילותן וכן תהליכים שונים באיברים בזמן מחלה. כך לדוגמה בדיקת fMRI (ראשי תיבות של functional magnetic magnetic resonance) היא בדיקה של תפקוד המוח שמהווה כלי מרכזי בחקר איבר זה.

כיצד מתבצע הדימות הרפואי?

פריצת הדרך המשמעותית הראשונה בתחום הדימות הרפואי התרחשה לקראת סוף המאה ה-19, כשפיזיקאי גרמני בשם וילהלם רנטגן גילה קרניים שחודרות חומרים רכים ונבלעות בחומרים צפופים. הוא צילם באמצעות קרניים אלה את כף היד של אשתו, והצילום הדגים באופן ברור את העצמות (וגם את טבעת הנישואין).

במאה ה-21 מתבצעים מדי יום אינספור צילומי רנטגן, ובאמצעותם ניתן בין השאר לזהות עצמות שבורות, בעיות הקשורות למפרקים השונים בגוף, לאתר זיהומים וגם חסימות בכלי הדם ועוד בעיות מבניות. החיסרון העיקרי של בדיקה נפוצה וזולה זו הוא החשיפה לקרינה.

גם בדיקות סי.טי. מבוססות על הקרניים שגילה וילהלם רנטגן. ההבדל בין הטומוגרפיה הממוחשבת (Computerized Tomography, ובראשי תיבות CT) לבין צילום רנטגן “רגיל” הוא שב-CT הקרניים משוגרות ממספר מוקדים מסביב לגוף, וכך נוצרת תמונה ב-3D.

בדיקה נוספת שמשמשת לצורך דימות רפואי היא MRI. בדיקה זו מבוססת על שדה מגנטי רב עוצמה ועל גלי רדיו שמעוררים את הפרוטונים של האטומים ברקמות הרלוונטיות. תגובת הפרוטונים בתוך השדה המגנטי מתועדת ומתורגמת לתמונת מצב מפורטת ומקיפה של אותן רקמות שרוצים לבחון. היתרון העיקרי של ה-MRI הוא היעדר החשיפה לקרינה, וניתן להשתמש בה כדי לספק דימות של המוח, של חוט השדרה ושל איברים פנימיים רבים אחרים.

האולטרסאונד מייצר תמונה של פנים הגוף באמצעות פליטת גלי קול (בתדרים שאי אפשר לשמוע) וקליטת הפידבקים אליהם. מאחר שרקמות שונות מגיבות באופן שונה לגלי קול, ניתן לתרגם את התגובות לתמונת מצב אמינה. בין השאר משתמשים באמצעי דימות זה כדי לעקוב אחרי התפתחות עוברים, ועוד פעולה ייחודית היא הנחיית רופאים שמבצעים פרוצדורות רפואיות פולשניות בזמן אמת.

המפתח העיקרי למיצוי היתרונות של הדימות הרפואי

דימות רפואי הוא כאמור הבסיס לקבלת החלטות רבות. על-מנת שההחלטות יהיו אכן נכונות, נדרש פענוח מדויק של ממצאי המכשירים השונים, בין אם מדובר על צילום רנטגן, בין אם זהו CT ובין אם בוצעה בדיקת MRI או אולטרסאונד. בכל מצב שבו יש ספק, מומלץ לנטרל את אי הוודאות המסוכנת ע”י פנייה לרדיולוג מומחה לפענוח בדיקות דימות ולקבל חוות דעת נוספת.

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)