בדיקת CT ריאות

סי.טי. של הריאות היא בדיקה מתקדמת שמתבצעת בעיקר במקרים שבהם ישנו חשד לגידול סרטני באיבר זה. כמו כן נשלחים למכון CT מי שכבר אובחנו כחולים בסרטן הריאות – סוג נפוץ מאוד של סרטן, וגם קטלני במיוחד – ועברו טיפולים. במקרים אלה המטרה של הבדיקה היא לבחון האם הטיפול הצליח ולהתוות את המשך הדרך.

הסימפטומים שמחייבים CT ריאות

מדי שנה הולכים לעולמם למעלה מ-1.5 מיליון בני אדם עקב סרטן הריאות. כשהמחלה מגיעה לשלב מתקדם, סיכוייהם של החולים לגבור על הסרטן נמוכים מאוד, אבל אבחון מוקדם מאפשר בלא מעט מקרים הצלת חיים. הסימפטומים שחשוב לשים אליהם לב ולהגיע מידית לרופא רלוונטי כדי לקבל הפניה לבדיקת CT ריאות הם:

* שיעול מתמשך – אדם שמשתעל במשך יותר מ-3 שבועות חייב לזהות את הסיבה לכך

  • כאבים תוך כדי שיעול – בעיקר בחזה או באזור הכתפיים
  • קושי לבלוע
  • קשיי נשימה
  • נפיחות של בלוטות הלימפה באזור הצוואר
  • שינויים בצורת קצות האצבעות של הידיים – אם הן הופכות לגדולות יותר ומעוגלות, זהו סימן מדאיג שמחייב בירור מעמיק.

כמו כן מומלצת הבדיקה לבני ובנות 54 ומעלה שמוגדרים כמעשנים כבדים – למשל אחרי עישון של 2 קופסאות סיגריות ליום במשך 15 שנה.

בדיקת mri באופן פרטי

חשיבותו של האבחון המוקדם

בסוף המאה הקודמת פורסמו מחקרים רבים בנוגע לקשר שבין מועד הגילוי של סרטן בריאות לבין סיכויי ההחלמה. לנוכח הקשר המובהק פותחו תוכניות להעלאת המודעות לחשיבותו של האבחון המוקדם – הן מבחינת הפרט, שמקבל הזדמנות לעבור טיפולים מתקדמים שמונעים מוות בטרם עת, והן מבחינת המערכת לנוכח עלות הטיפול הנמוכה יותר בחולים בשלבים מוקדמים בהשוואה לטיפולים כשהגידולים משמעותיים ולפעמים כבר מפושטים.

כיצד מתבצעת בדיקת CT ריאות?

בדיקת CT ריאות, כמו כל בדיקת CT, מתבצעת כשהאדם שוכב על מיטה צרה שמוכנסת אל תוך המכשיר. בתוך המכשיר ישנה מצלמה שנעה סביב האדם על-מנת לבצע צילומי רנטגן של הריאות משלל זוויות. על בסיס אוסף התמונות שמתקבלות מייצר הסי.טי. תמונה ב-3D של הריאות, וכך ניתן לזהות באופן מדויק אם ישנם גידולים, ואם ישנם – מהו מיקומם ומהו גודלם.

משך הבדיקה הוא כ-15-20 דקות. היא לא כרוכה בכאב, לא גורמת לתופעות לוואי והחזרה בעקבותיה לשגרה מידית. לעתים ישנה תחושת אי נוחות עקב השהות בתוך המכשיר והצורך לשכב ללא תנועה, ובפרט כשאצל הנבדק ישנו חשש מהימצאות בחללים סגורים. במידת הצורך ניתן לעבור CT ריאות בעזרת כדורי הרגעה ובמקרים חמורים במיוחד – תחת הרדמה (שמחייבת פינוי פרק זמן לטובת התאוששות).

תוך כמה זמן מקבלים תשובות?

עקב העומס והמחסור במפענחים במכונים שבהם מתבצעת בדיקת CT ריאות לעתים נדרשת המתנה של עד שבועיים לתוצאות הבדיקה. בעיה אחרת שנוצרת עקב תנאי הלחץ שבהם פועלים הרדיולוגים (הרופאים שמפענחים את ה-CT וכן בדיקות דימות אחרות) היא שיעור גבוה יחסית של טעויות.

פנייה לנוירורדיולוג בכיר לצורך קבלת חוות דעת נוספת מקצרת את משך ההמתנה לתשובות ל-24 שעות בלבד, ובנוסף מבטיחה אפס סיכון לשגיאה – וזאת מפני שפענוח CT פרטי על-ידי מומחה בתחום מתבצע ללא לחץ זמן וכשאיש המקצוע פנוי להקדיש את מלוא תשומת הלב לכל פרט ופרט בממצאים.

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)