מתי צריך לבצע בדיקת MRI

מכשיר ה-MRI נחשב לאמצעי הדימות המתקדם ביותר שקיים כיום. הוא מתאפיין במספר יתרונות משמעותיים ובמיוחד רמת הדיוק הגבוהה של הממצאים והעובדה שהשהות בו בטוחה לחלוטין. החיסרון העיקרי של הבדיקה הוא המחיר היחסית גבוה שלה – פי 6 מבדיקת CT – ולכן ישנם מצבים שבהם מטופלים לא מופנים אל מכשיר הדימות בתהודה מגנטית (Magnetic Resonance Imaging) למרות הצורך בכך. בעמוד זה תמצאו תשובה לשאלה מתי צריך לבצע בדיקת MRI ופירוט של הדגשים החשובים שלה.

תמונת מצב מפורטת ומדויקת

MRI הוא אמצעי הדימות המדויק ביותר הקיים כיום, ביחד עם ה-CT. בפרט מצטיין ה-MRI בהדגמת איברים וחלקים של מערכת העצבים המרכזית. בהתאם מומלץ לעבור בדיקה זו כשנדרשת תמונת מצב מפורטת ומדויקת של המוח – למשל כשישנו חשד לזיהום, דימום או גידול, כשרוצים לבחון האם ישנם מומים מולדים במוח, במטרה לבחון את מצבם של כלי דם חיוניים ורגישים באיבר החשוב ועוד.

עוד דוגמאות למצבים שבהם הכתובת לקבלת תמונת המצב הטובה ביותר היא מכון MRI הן כאבי גב קשים, חשד למחלה דלקתית במעיים (קרוהן או קוליטיס), איתור פגיעות בכליות או במערכת השתן, בדיקת מידת הנזק למפרקים בשל מחלה או טראומה ועוד.

מעקב אחרי טיפולים

עוד תשובה לשאלה מתי צריך לבצע בדיקת MRI היא אחרי שכבר אובחנה מחלה והאדם עבר טיפול – במטרה לספק לרופא המטפל תשובה לגבי מידת ההצלחה והצורך בהמשך טיפולים.

בפרט נשלחים לדימות בתהודה מגנטית חולים אונקולוגיים. הטיפול בסוגים השונים של הסרטן מצד אחד השתכלל באופן דרמטי במאה ה-21 ומניב תוצאות מרשימות מבחינת האפשרות לנצח את המחלה הקשה, אבל מצד שני תופעות הלוואי עדיין לא פשוטות ולכן השאיפה היא תמיד לבצע רק את המינימום ההכרחי. על-מנת לדעת האם הגידולים אכן נעלמו, נדרשת בדיקה מדויקת במיוחד – אף אחד לא רוצה לפספס נוכחות משמעותית של תאי סרטניים באיבר כזה או אחר.

גם מחלות כרוניות, ובפרט כאלה שעלולות להחמיר עם הזמן כמו טרשת נפוצה, מצריכות לעתים בדיקות תקופתיות. במקרים אלה בא לידי ביטוי אחד היתרונות המובהקים של ה-MRI – העובדה שהבדיקה לא חושפת את האדם לקרינה מייננת, שכן אם נדרש דימות בתדירות גבוהה יחסית של לפחות פעם בשנה, כדאי לא להסתכן שלא לצורך.

פענוח בדיקת MRI

תכנון ניתוח

השאלה מתי צריך לבצע בדיקת MRI עולה גם לקראת ניתוחים שונים ובפרט אלה המורכבים. במקרים אלה מטרת ה-MRI היא למפות את האיבר שבמוקד ההליך הכירורגי כך שהמנתח לא יגרום לו נזק תוך כדי ניתוח. ניתוחים במוח הם פרוצדורות רגישות במיוחד ולכן ימופו אותם אזורים שבסיכון כדי לוודא שאף יכולת חיונית לא תיפגע עקב ההליך הכירורגי. גם לקראת ניתוחים בגב ובאיברים בחלל הבטן עשוי להתעורר צורך בדימות מדויק ומפורט – וכמובן בפענוח בהתאם.

החשיבות הרבה של הפענוח

בכל מקרה שבו צריך לבצע בדיקת MRI צריך להקפיד גם על פענוח מדויק. המכשיר עצמו מספק ממצאים מפורטים שמהווים בסיס מצוין לתמונת מצב מדויקת, אבל בפענוח עצמו עלולות ליפול טעויות, בעיקר עקב העומס הרב במכונים השונים ובבתי החולים. פנייה לקבלת חוות דעת נוספת של נוירורדיולוג בעל ניסיון רב, וכמובן יכולת להקדיש לכם ולבדיקה שעברתם את כל תשומת הלב הנדרשת, תבטיח אפס שגיאות ואבחון נכון ללא כל חשש.

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)