האם כאבים בחלל הפה עשויים להקרין לאיברים נוספים בגוף?

מפרק הלסת שלנו הוא זה שמאפשר את תנועת הלסת במהלך דיבור, לעיסה או פיהוק. הוא נמצא בצדדי הראש, בין עצמות הלסת לגולגולת ומעט לפני האוזניים. כאשר הוא פועל כראוי אין בעיה, אולם אם אתם חשים כאבים ורגישות יכול מאוד להיות שאתם סובלים מתסמונת מפרק הלסת. קחו בחשבון שלעיתים הכאבים גם יקרינו לאיברים נוספים בגוף.

מהם הגורמים לתסמונת מפרק הלסת?

תסמונת מפרק הלסת מוכרת גם כתסמונת TMJ והיא עשויה לנבוע מגורמים שונים כמו למשל שחיקה והידוק שיניים, לעיסת מסטיקים, כסיסת ציפורניים, פגיעה מולדת או מנח לא תקני של הראש והצוואר. גורמים נוספים שעשויים להוביל להתפתחות התסמונת הם טראומה לצוואר ולראש בעקבות מכה חזקה, טיפולים דנטליים נרחבים ולרבות שיקומים, אובדן רב של שיניים ומצבים סיסטמיים כמו לחץ נפשי, פסוריאזיס ופיברומיאלגיה.

מה התסמינים והאם הכאבים עלולים להקרין לאיברים נוספים?

תסמונת TMJ עשויה להוביל לסימפטומים שונים ואף להקרין לאיברים נוספים כמו הראש, האוזניים, הפה והצוואר. בין התסמינים האפשריים:

  • כאבים ורגישות בלסת
  • קושי או אי נוחות במהלך לעיסה
  • כאבים במהלך פיהוק
  • קושי בפתיחה וסגירת הפה
  • נגיסה לא שווה
  • טנטון באוזניים
  • כאבי ראש
  • כאבים בתוך האוזניים ומסביבן
  • צליל נקישה בזמן פתיחת הפה או במהלך לעיסה
  • סטייה של הלסת והתפתחות א-סימטריה בפנים

כאבי ראש ופנים

למרות שההיגיון אומר שבמקרה של תסמונת מפרק הלסת עיקר הכאבים צריכים להיות באזור הפה והלסת, כ- 80% מהמטופלים מתלוננים עם כאבי ראש ו- 40% מדווחים על כאבי פנים. כאבים אלו לרוב נעשים יותר חמורים בעת פתיחה וסגירה של הפה. כמו כן ישנם מטופלים שמדווחים על החמרה בכאבים כאשר מזג האוויר קר, אפילו אם כתוצאה מקרבה למזגן. כדי לוודא שאכן הכאבים נובעים מהתסמונת ולא מבעיות רפואיות אחרות, לא פעם המטופלים ישלחו לבדיקות נוספות בהמלצת הרופא המטפל.

כאבים באוזניים

מלבד כאבי ראש ופנים, הכאבים האופייניים שנובעים מהתסמונת לא אחת מקרינים לאוזניים, וכמחצית מהמטופלים באמת מתלוננים על כאבי אוזניים. כדי לוודא שאכן מדובר בתסמונת וללא בבעיה רפואית אחרת כמו דלקת אוזניים, יש לבדוק גם סימפטומים ומדדים נלווים כמו חום, הפרשות מהאוזן וירידה בשמיעה. ישנם מטופלים שמתארים גם תחושה של גודש באוזניים ולחצים בעת המראה ונחיתה.

שיטות הטיפול

כאמור הסובלים מ- TMJ סובלים מכאבים. כאבים אלו יכולים להיות מקומיים והם יכולים להקרין לאיברים אחרים בסביבה הקרובה כמו למשל לאוזניים, לפה, לחניכיים ולשיניים. יותר מכך, הכאבים עשויים להקרין לראש ולפנים ואף לעמוד השדרה הצווארי. למרבה המזל לאחר אבחון הבעיה ניתן להתחיל עם הטיפול, לרבות טיפול תרופתי לסיכוך כאבים, פיזיותרפיה, שיקום דנטלי, שימוש בסד לילה וקומפרסים קלים. במקרים יוצאים מהכלל תידרש התערבות כירורגית כאופציה טיפולית ראשונה כמו למשל במקרים שלהתפתחות  א-סימטריה בפנים, סטייה של מפרק הלסת שהולכת ומחמירה, הגבלה בפתיחת הפה ועוד.

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)