MRI בהריון

נשים הרות חייבות להיות זהירות במיוחד: העובר שהן נושאות ברחם הוא יצור זעיר, רגיש במיוחד ופגיע מאוד, ולכן פעולות רבות שניתן לבצע בשגרה בלי להקדיש להן בכלל מחשבה הופכות לבעייתיות ואפילו לאסורות במהלך ההריון – לאורך כל התקופה או בחלקה. גם לגבי בדיקות רפואיות תקף הכלל הנ”ל, ומצד שני אם ישנה בעיה בריאותית כלשהי שמסכנת את האם או את העובר חובה כמובן לבדוק אותה, בין השאר על סמך אמצעי דימות מתקדמים. בפרט חשוב להבין האם ניתן לעבור MRI במהלך הריון, באילו מצבים מומלץ לעשות זאת ומהם הדגשים העיקריים לגבי הבדיקה המתקדמת.

בדיקת CT בטן ופענוחה

מדוע בדיקות MRI בטוחות לחלוטין גם עבור נשים בהריון?

בניגוד לאמצעי דימות אחרים כמו CT שחושפים את הנבדקים והנבדקות לקרינה מייננת, שכידוע עלולה במצבים מסוימים להיות מסוכנת, מכשיר ה-MRI לא פולט שום קרינה שכזו. בדיקת MRI מבוססת על שדה מגנטי עוצמתי ועל שידור גלי רדיו, טכנולוגיות שלא כרוכות בסיכונים מיותרים – לא לאם ולא לעובר. המקרים היחידים שבהם בדיקת MRI בהריון אינה בטוחה הם כשבגופה של האישה ישנן מתכות (למשל רסיסי כדור).

איך לעזור לאישה הרה בעלת קלסטרופוביה?

  • בדיקות MRI אינן פולשניות, לא כרוך בהן כאב והחזרה לשגרה אחרי הסריקה מהירה. בסך הכל הבדיקה נחשבת פשוטה יחסית, אבל יש לה גם חיסרון: בחלק ניכר מזמן הבדיקה – שנמשכת בין דקות בודדות לחצי שעה עד שלושת רבעי השנה – הנבדקים שוהים בתוך חלל סגור וצר שמושמעים בו רעשים שונים.

    עבור מרבית בני האדם מדובר באי נוחות מסוימת ולא מעבר לכך, אבל עבור מי שסובל מקלסטרופוביה הבדיקה עלולה להיראות כאילו נמשכת נצח והחרדות עלולות להציף אותו. מאחר שבתקופת ההריון מתחדדות הרגישויות, בדיקת MRI בהריון לאישה בעלת קלסטרופוביה עלולה להיות בעייתית. במקרים אלה ניתן לבחור בין מספר אמצעי הרגעה, בהתאם להעדפות האישה ולמאפיינים הספציפיים שלה כולל השלב בהריון.

בדיקת mri באופן פרטי

בדיקת MRI בהריון – עם חומר ניגוד או בלעדיו?

  • באופן כללי חלק מבדיקות ה-MRI מתבצעות בעזרת חומר ניגוד שנקרא גדוליניום. החומר הזה נועד לשפר את איכות הממצאים שמפיק המכשיר ולהקל על הפענוח – אבל מאחר שישנו חשש שהעובר יינזק בגללו, בדיקות MRI בהריון מבוצעות ללא גדוליניום.

    על-מנת להבטיח בכל זאת פענוח מושלם מומלץ להפקיד את המלאכה שמחייבת מיומנות גבוהה בידיים מקצועיות ולהיעזר בשירות פענוח MRI פרטי.

באילו מקרים מומלץ ביצוע MRI בזמן הריון?

באופן כללי רצוי לא להרבות בבדיקות רפואיות במהלך הריון, גם אם הן בטוחות לחלוטין ומבוססות על טכנולוגיות מתקדמות כמו ה-MRI.

בהתאם מומלץ לעבור MRI בהריון רק במקרים שבהם ישנו חשד להתפתחות לקויה של העובר או כשישנה בעיה רפואית אצל האם שמחייבת אבחון מידי. המעקב השוטף אחרי התפתחות העובר בכל האספקטים החשובים מבוצע באמצעות אולטרסאונד, וכשממצאי בדיקה זו מעלים חשש למום, פגיעה מוחית או כל בעיה אחרת, ה-MRI מספק אבחון מעמיק יותר.

עבור נשים הרות ה-MRI יבוצע בעיקר כשישנו חשד למחלה ברקמות המוח, כשרוצים לבחון האם קיימת פגיעה בכלי דם (דלף, חסימה, מפרצת) וכנדרש אבחון מעמיק של מצב איברים שונים בחלל הבטן (ובפרט הכבד, הלבלב והמעיים).

כאמור ישנה חשיבות עליונה לאיכות הפענוח, וזאת על-מנת להבטיח הריון תקין ושקט נפשי מלא לאישה ההרה ולעוברה. במידת הצורך ניתן להיעזר בשירות פענוח MRI פרטי.

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)