סיכונים ct

לאילו סיכונים ct חושפת את הנבדקים?

הרפואה המודרנית מציעה לנו פתרון יעיל לכמעט כל בעיה בריאותית, אבל במקביל גם חושפת אותנו לסיכונים מסוימים. ct (טומוגרפיה ממוחשבת – Computed Tomography) הוא דוגמה מצוינת: מצד אחד בדיקה שמתאפיינת ביתרונות רבים ולכן היא גם נפוצה מאוד, ומצד שני חשוב לקחת בחשבון גם את החסרונות שלה. בעמוד זה תמצאו הסברים מפורטים לגבי הסיכונים שכרוכים בבדיקות ct והמלצות למזעור רמת הסיכון והפקת מלוא התועלת האפשרית מכל בדיקה.

היתרונות של בדיקות ct

כאמור בבדיקת ct ישנה רמה מסוימת של סיכון, ובכל זאת מדי שנה מופנים אליה אלפי ישראלים (וכמובן עוד אינספור מטופלים במדינות אחרות). סיבה אחת לכך היא שהבדיקה מדויקת מאוד כשבחלק מהמצבים הרפואיים שמחייבים דימות מכשיר ה-ct מספק את התוצאות הטובות ביותר האפשריות כיום. סיבה שנייה היא הזמן הקצר שנדרש לבדיקה – ברוב המקרים היא נמשכת דקות בודדות בלבד.

שיקול נוסף שמוביל להפניות רבות לבדיקות ct הוא לא רפואי, אבל גם הוא בעל משקל לא מבוטל: מחיר הבדיקה. עלות ct היא כשישית מעלות בדיקת mri, ולכן באופן טבעי קופות החולים, שהן אלה שבדרך כלל מממנות את הדימות, מעדיפות את האופציה הזו.

קרינה שעלולה להיות מזיקה

לקראת כל הליך רפואי כדאי כמובן להתעמק בו ולנסות להבין מהי התועלת ומהו המחיר שאנחנו עלולים לשלם (עקב תופעות לוואי, אפשרות לסיבוכים וכו’). כשבוחנים סיכונים ct מתאפיינת באחד משמעותי מאוד – חשיפה לקרינה.

בדיקת ה-ct היא למעשה אוסף של צילומי רנטגן ממספר רב של זוויות, כך שביחד נוצרת תמונה בתלת-מימד של אותו איבר שרוצים לאבחן את מצבו. צילום רנטגן מבוסס מן הסתם על קרני רנטגן, ובהתאם השהות במכשיר הטומוגרפיה הממוחשבת חושפת את הנבדקים לקרינה.

הקרינה היא קרינה מייננת, כלומר כזו שעלולה להוביל לשחרור אלקטרונים מתוך המולקולות או האטומים שבגוף האדם. השינויים בתאים עלולים לגרום גם להתפתחות גידולים סרטניים. רמת הקרינה משתנה בהתאם לסוג ה-ct, כשלמשל ct אגן, חזה או בטן כרוכים ברמת קרינה גבוהה יחסית, ואילו ב-ct ראש הגוף סופג קרינה מועטה יותר.

בדגמים המתקדמים של מכשירי ה-ct רמת הקרינה פחותה. בנוסף ישנם מחקרים שמוכיחים כי הסיכוי שבדיקת ct בודדת תוביל לנזק משמעותי לגוף הוא נמוך מאוד. יחד עם זאת אי אפשר כמובן להתעלם לגמרי מהעובדה שכשמדברים על סיכונים ct כרוכה בקרינה, ולכן ישנם מצבים שבהם מומלצת אופציית ה-mri – בעיקר אצל נשים בהריון, עקב הרגישות הרבה של העובר.

פענוח לקוי

כשבוחנים לאילו סיכונים ct חושפת את הנבדקים עולה גם שאלת הפענוח. זוהי סכנה מוחשית ומשמעותית: לפי גורמים מקצועיים שונים בתחום הבריאות, הסיכון לטעות במהלך פענוח ממצאי ct או mri גבוה למדי, ועומד על 10-20%.

הסיבה העיקרית היא העומס הגדול ולחץ הזמן שבו עובדים הרדיולוגים בבתי החולים ובמכונים. בישראל חסרים כ-200 אנשי מקצוע בענף ייחודי זה בעולם הרפואה (שמחייב הכשרה ארוכה במיוחד – ההתמחות של הרדיולוגים נמשכת 5 שנים), ולכן, למרות הרצינות והאחריות, עדיין בלא מעט פענוחים נופלות טעויות.

המחיר של טעות כזו עלול להיות גבוה מאוד: טיפול קשה, תופעות לוואי וקושי רגשי לאדם בריא, או היעדר טיפול מתאים לאדם חולה וכתוצאה מכך החמרת מצבו. הדרך למזער סיכון זה היא לפנות לשירות פענוח ct פרטי – השירות ניתן על-ידי נוירורדיולוגים בכירים עם ניסיון רב ויכולת להקדיש את כל תשומת הלב הנדרשת לכל פרט מידע בצילומים שסיפק מכשיר ה-ct, ובהתאם גם האבחון יהיה מדויק לחלוטין.

אולי יעניין אותך גם: 

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)