מה ניתן ללמוד מהממצאים של בדיקת סיטי (CT) בטן?

CT היא אחת מבדיקות הדימות המתקדמות ביותר שיש. באופן טבעי ישנן שאלות רבות לקראת  סיטי בטן- מה רואים בבדיקה, באילו מצבים היא מומלצת, האם הקרינה שהנבדקים נחשפים אליה מסוכנת, איך מונעים שגיאות בפענוח ועוד. כאן בעמוד תמצאו תשובות מקצועיות לשאלות אלה.

מה רואים בבדיקת CT בטן?

בתוך חלל הבטן נמצאים כמה מהאיברים החשובים ביותר בגוף האדם – הכבד, הכליות, הלבלב, המעיים, כיס המרה, שלפוחית השתן ועוד. בדיקת סיטי בטן מראה לנו מה קורה באותם איברים, ברמת פירוט גבוהה ובדיוק רב. כך למשל ניתן לראות בתוצאות CT חסימה במעיים, אבנים בכיס המרה, זיהום בכבד, דלקת בלבלב, גידולים סרטניים באיברים השונים, זיהומים ועוד. 

חשוב להדגיש כי על-מנת שבדיקת ה-CT, שהיא למעשה אוסף צילומי רנטגן משלל זוויות כך שהתוצאה היא תמונה בתלת מימד, תניב מקסימום תועלת נדרש גם פענוח ללא שום טעות – פירוט בהמשך העמוד. 

באילו מצבים מומלץ לעבור סיטי בטן?

סיטי בטן היא הבדיקה המומלצת במגוון רחב מאוד של מצבים רפואיים הקשורים לכל האיברים שנמצאים בחלל זה. בפרט נשלחים לבדיקה זו אנשים שספגו חבלה חמורה חיצונית באזור כך שיש חשש גם לפגיעה פנימית, אנשים הסובלים מחסימת מעיים ואנשים עם אבנים בכליות או בדרכי המרה.

מצב נוסף שמחייב CT בטן הוא חשד לגידול סרטני במעי הגס, בכליות או בלבלב. לאחר אבחון סרטן יתבצעו בדיקות CT על-מנת לבחון את השפעת הטיפולים וכדי לתכנן את המשך המאבק במחלה. בדיקת סיטי מזהה גם דלקות באיברים הפנימיים – אפנדיציטיס (כלומר דלקת בתוספתן), גסטרואנטריטיס (דלקת של המעי), שחמת הכבד ועוד.

האם הקרינה במהלך ה- CT מזיקה?

CT בטן היא בדיקה לא פולשנית ולא מכאיבה. יחד עם זאת תיתכן אי נוחות בזמן הבדיקה בגלל הצורך לשכב ללא תזוזה עד חצי שעה. מאחר שהבדיקה מתבצעת בתוך חלל סגור, אנשים שחוששים מפני סיטואציה שכזו עלולים לחוות מתח ואף חרדה – חשוב ליידע מראש את צוות המכון, שאמון על מציאת פתרונות מתאימים (כולל ביצוע ה-CT תחת הרדמה מלאה כשפתרונות אחרים לא עוזרים). בחלק מהמקרים נדרשת שתיית נוזל מיוחד שכולל חומר ניגוד – חומר שבזכותו רואים באופן ברור יותר את הנעשה בחלל הבטן. גם פעולה זו עלולה לייצר אי נוחות מסוימת.

עוד חשוב לדעת כי מכשירי CT פולטים קרינה מייננת, שעלולה להיות מסוכנת. בדגמים החדישים רמת הקרינה יחסית נמוכה, ובסך הכל התועלת מהבדיקה עולה על הסיכון – אבל לאוכלוסיות רגישות מומלץ לא לבצע CT בטן (אלא MRI).

איך להבטיח פענוח מדויק של הממצאים שמספק המכשיר?

כאמור ב-CT בטן אפשר לראות תמונת מצב תלת ממדית מפורטת של הכליות, הלבלב, המעיים, דרכי השתן, המעיים, הכבד ועוד. על-מנת שהאיכויות של המכשיר המשוכלל יבואו לידי ביטוי, נדרש גם פענוח מדויק. בהקשר זה כדאי לדעת שהעומס הרב במערכת הרפואה הציבורית גורם גם ללא מעט שגיאות בפענוח תוצאות CT. ליתר דיוק, להערכת גורמים שונים במשרד הבריאות, נופלות טעויות בכ-10% עד 20% מהבדיקות וכתוצאה מכך גם האבחון יהיה שגוי. על-מנת להבטיח טיפול מיטבי (אם יש בו צורך, כמובן) ניתן להיעזר בשירות פענוח CT בטן פרטי. שירות זה ניתן ע”י רדיולוג עתיר ניסיון שיכול להקדיש את מלוא תשומת הלב לכל פרט שנראה ב-CT וכך למנוע טעויות ופספוסים.

אולי יעניין אותך גם:

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)