פענוח בדיקת CT

פענוח בדיקת CT

כשגודפרי האונספילד ואלן מקלאוד קורמק פיתחו את מכשיר הטומוגרפיה הממוחשבת – או כפי שכולנו מכירים אותו בשם CT (ראשי תיבות של Computed Tomography) בשנות השבעים של המאה הקודמת, נדרשו שעות רבות כדי להשלים את הסריקה ועוד כמה וכמה ימים לביצוע הפענוח של בדיקת CT. כיום הבדיקה עצמה אורכת דקות בודדות וגם ניתוח הנתונים יכול להסתיים בזמן קצר. יחד עם זאת הפענוח הפך למורכב יותר, ועל כן נדרשת תשומת לב רבה למרכיב זה של הבדיקה שבמקרים רבים מצילה חיים. בעמוד זה תמצאו מידע נרחב אודות פענוח בדיקות CT והדגשים החשובים לגביו.

פענוח בדיקת CT

מהי בעצם בדיקת CT?

כדי להבין מדוע חשוב להקפיד על איכות הפענוח של ממצאי ה-CT, כדאי קודם כל להבין את מהות הבדיקה. CT הוא למעשה אוסף צילומי רנטגן, משלל זוויות שנקבעות מראש, וכך התוצאה היא תמונה תלת ממדית של איבר פנימי. בפרט מסוגלים מכשירי ה-CT לבחון את המוח, הריאות, הלב, האיברים השונים שבחלל הבטן ואת עמוד השדרה.

הבדיקה עצמה אורכת כאמור זמן קצר מאוד, לרוב בין 3-4 דקות לחצי שעה. במהלך ה-CT הנבדקים שוכבים על מיטה ומוכנסים אל חלל צר שבתוכו מתבצעים שלל צילומי הרנטגן. הסריקות מופקות מידית ומועברות לחוליה הבאה בדרך לאבחון המדויק שניתן ליצור על סמך הממצאים – הרדיולוגים.

מי מפענח בדיקות CT?

אנשי המקצוע שמפענחים בדיקות CT (וגם ממצאים של מכשירי דימות מתקדמים אחרים כגון MRI) נקראים רדיולוגים. הרדיולוגים הם רופאים שלאחר השלמת לימודי הרפואה והסטאז’ הכללי עוברים הכשרה ממושכת נוספת שמתמקדת בפענוח בדיקות שונות.

כל אנשי המקצוע בתחום הרדיולוגיה בישראל, או לפחות רובם המכריע, הם בעלי ניסיון ומיומנות וההכשרה שעברו מקיפה ויסודית. למרות זאת, על-פי מחקרים שונים אחוז הטעויות תוך כדי פענוח ממצאי ה-CT גבוה למדי, כשהסיבה העיקרית היא העומס הרב המוטל על הרדיולוגים ברפואה הציבורית.

איזה נזק עלול להיגרם עקב פענוח בדיקת CT שגויה?

פענוח בדיקת CT באופן שגוי עלול להוביל לשני מצבים לא רצויים, ולנזק חמור במיוחד:

מצב אחד הוא פספוס של מחלה או מצב בריאותי שחובה לטפל בו בהקדם. בהקשר זה חשוב להבין שמטופלים נשלחים אל בדיקות CT כשישנו חשד לבעיה רפואית משמעותית כגון גידול במעי הגס, כלי דם לא תקין שעלול להוביל לאוטם שריר הלב, מחלות ריאות, דימום תוך גולגולתי, אבנים בדרכי השתן, פגיעה נוירולוגית בחוט השדרה ועוד. כשלא מטפלים במצב שכזה באופן מידי, הבעיה עלולה להחמיר וגם אם בסופו של דבר האבחון יהיה נכון והטעות תתוקן, עבור הנבדק/ת זה כבר עלול להיות מאוחר מדי.

נזק אחר עקב פענוח שגוי הוא אבחון מחלה שכלל לא קיימת. במקרים אלה הנבדקים עלולים לעבור טיפול קשה, עתיר תופעות לוואי, שלא לצורך וכתוצאה מכך לסבול מנזקים פיזיים משמעותיים. כמו כן עלולה להיווצר מצוקה רגשית קשה עקב למשל המחשבה שבגוף מקנן סרטן בזמן שהמציאות היא כאמור שונה לגמרי.

איך למזער את הסיכון לפענוח בדיקת CT שגויה?

פענוח בדיקת CT מבוצע במכון שבו נערכת הבדיקה, וכאמור הסיבה העיקרית לטעויות אפשריות היא העומס הרב שמוטל על הרדיולוגים. על-מנת למזער את הסיכון, מומלץ לפנות לשירות פענוח MRI פרטי שמבוצע באופן טבעי על-ידי רדיולוג בכיר ומנוסה מאוד, שיכול להקדיש תשומת לב רבה הרבה יותר לממצאים – ולהבטיח אבחון מדויק לחלוטין.

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים! (יש לבדוק בקופ״ח/בביטוח הפרטי שלך)

פרופ' חן הומפן

קיימים החזרים כספיים בחלק מביטוחים פרטיים ומשלימים!

(יש לבדוק בקופ”ח/ בביטוח הפרטי שלך)